Lecturer(s)
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Course content
|
To acquire principles of teaching children about natural products and natural phenomena: - possibilities for observation, experimentation and manipulation with natural products - the use of activating methods, forms and strategies in the constructivist concept of education - inquiry-based education, project education, integrated thematic instruction, factual texts analyses using RWCT methods, activity and experiential learning, etc. Use the potential of professional learning and peer cooperation in the preparation, implementation, reflection and evaluation of science teaching. 1. Physico-chemical and meteorological part of natural science 2. Mineralogical, petrographic and pedological part of natural science 3. Botanical part of natural science 4. Zoological part of science 5. Ontogenesis and phylogeny of human in natural science curriculum 6. Human biology and health education in the natural science curriculum
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Observation, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Homework for Teaching
- 4 hours per semester
- Preparation for the Course Credit
- 6 hours per semester
- Attendace
- 8 hours per semester
- Semestral Work
- 10 hours per semester
- Preparation for the Exam
- 8 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Special didactics deals with theory a practice of education and training in natural subjects accordint to RPV ZV and in connection to Integrated natural framework. The framework is created with questions of special methods, form and teaching methods of natural history with regard to inter-subject relationships, to integration concept, to global education concept and to realization of environmental education in natural history.
Students accquire qualification according to defined objectives.
|
Prerequisites
|
Students accquire qualification relate to defined objectives.
|
Assessment methods and criteria
|
Mark, Oral exam, Student performance, Didactic Test
- min 50% active participation in seminars - handing over a set of botanical cards (15 pieces) accentuating the regional principle of science education - handing over a set of zoological cards (15 pieces) accentuating the regional principle of science education - practical knowledge of selected species of nature (plants, animals, minerals and rocks) - elaboration of 2 methodological sheets for selected areas of science, their didactic-factual analysis and defense during the colloquium - didactic test
|
Recommended literature
|
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
-
Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
KASÍKOVÁ, H. (1999). Kooperativní učení - kooperativní škola.. Praha : Portál.
-
KASÍKOVÁ, H. (2004). Kooperativní učení a vyučování. Praha: UK.
-
Kašová, J. (1995). Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii a praxi. . Kroměříž.
-
KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
-
Nezvalová, D. a kol. (2008). Počáteční vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů a matematiky. Trendy a inovace. Olomouc, Univerzita Palackého.
-
Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
-
PODROUŽEK, L. JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy-vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. Plzeň: ZČU.
-
Podroužek, L. (1993). Prvouka a přírodověda s didaktikou. Plzeň.
-
PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
-
TOMKOVÁ, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha.
-
TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.
|