Předmět: Didaktika přírodovědy

« Zpět
Název předmětu Didaktika přírodovědy
Kód předmětu KPV/DPŘDK
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Osvojit si principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy: - možnosti pozorování, pokusů a manipulace s přírodninami - využití aktivizujících metod, forem a strategií v konstruktivistickém pojetí edukace - badatelsky orientovaná výuka, projektové vyučování, integrovaná tematická výuka, práce s faktografickým textem metodami RWCT, činnostní a zážitkově pedagogické učení apod. Využít potenciál profesního učení a kolegiální spolupráce v přípravě, realizaci, reflexi a evaluaci výuky přírodovědy. 1. Fyzikálně-chemická a meteorologická část přírodovědy 2. Mineralogická, petrografická a pedologická část přírodovědy 3. Botanická část přírodovědy 4. Zoologická část přírodovědy 5. Ontogeneze a fylogeneze člověka v učivu přírodovědy 6. Biologie člověka a zdravotní výchova v učivu přírodovědy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Speciální didaktika, která se zabývá teorií a praxí výchovy a vzdělávání v oblasti přírodovědného učení vycházejícího z RVP ZV a v návaznosti na Integrovaný přírodovědný základ. Základ tvoří problematika specifických metod, forem a prostředků ve vyučování přírodovědě s přihlédnutím k mezipředmětovým vztahům, k využití integračního pojetí, globálního pojetí výchovy a k možnosti realizace environmentální výchovy v přírodovědě.
Studenti získají kompetence odpovídající stanoveným cílům.
Předpoklady
Předpoklady souvisejí s cíli.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test

- min 50% aktivní účast na seminářích - odevzdání souboru botanických karet (15 ks) akcentujících regionální princip výuky přírodovědy - odevzdání souboru zoologických karet (15 ks) akcentujících regionální princip výuky přírodovědy - praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, minerálů a hornin) - vypracování 2 metodických listů k vybraným oblastem přírodovědy, jejich didakticko-faktografický rozbor a obhajoba při kolokviu - didaktický test
Doporučená literatura
  • BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
  • DOSTÁL Jiří. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách.. Olomouc.
  • Jančaříková Kateřina. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti. Praha.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • KASÍKOVÁ, H. (1999). Kooperativní učení - kooperativní škola.. Praha : Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (2004). Kooperativní učení a vyučování. Praha: UK.
  • Kašová, J. (1995). Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii a praxi. . Kroměříž.
  • KOVALIKOVÁ, S., OLSENOVÁ, K. (1995). Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála.
  • Nezvalová, D. a kol. (2008). Počáteční vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů a matematiky. Trendy a inovace. Olomouc, Univerzita Palackého.
  • Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
  • PODROUŽEK, L. JŮZA, J. (2000). Didaktika přírodovědy-vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. Plzeň: ZČU.
  • Podroužek, L. (1993). Prvouka a přírodověda s didaktikou. Plzeň.
  • PODROUŽEK, L. (1999). Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU.
  • TOMKOVÁ, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha.
  • TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. (2009). Učíme v projektech.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr