Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Historie psaní a písma 2. Metody psaní 3. Metody čtení 4. Školní zralost 5. Problematika leváků při nácviku psaní a čtení 6. Současné aktuální metody psaní a čtení 7. Grafomotorická cvičení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyučování čtení a psaní. Studenti se seznamují s veškerou metodickou literaturou, učebními pomůckami a metodickými postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe. V seminářích se studenti učí pracovat s živou abecedou, slabikářem, s metodickými příručkami; učí se vypracovávat přípravy na vybrané typy hodin čtení a psaní. S obsahem předmětu úzce souvisí i specifické poruchy učení, jejich nejčastější příčiny, otázka duševního zdraví (duševní poruchy, jejich prevence a náprava). Studenti budou seznámeni s tvorbou a implementací Jazyka a jazykové komunikace, do které tato disciplína podle nové kurikulární reformy spadá, do školního vzdělávacího programu.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
|
Předpoklady
|
Předmět zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyučování čtení a psaní. Studenti se seznamují s veškerou metodickou literaturou, učebními pomůckami a metodickými postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe. V seminářích se studenti učí pracovat s živou abecedou, slabikářem, s metodickými příručkami; učí se vypracovávat přípravy na vybrané typy hodin čtení a psaní. S obsahem předmětu úzce souvisí i specifické poruchy učení, jejich nejčastější příčiny, otázka duševního zdraví (duševní poruchy, jejich prevence a náprava). Studenti budou seznámeni s tvorbou a implementací Jazyka a jazykové komunikace, do které tato disciplína podle nové kurikulární reformy spadá, do školního vzdělávacího programu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
80% účast na seminářích. Absolvování náslechové praxe v 1. ročníku ZŠ. Vypsání písanky pro 1. třídu ZŠ podle normy písma plnícím perem. Vytvoření portfolia uvolňovacích cviků pro přápravné období psaní.
|
Doporučená literatura
|
-
DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
-
Fasnerová, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
-
HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
-
KOLUCHOVÁ, J., VAVRDOVÁ, H. (1977). Vybrané kapitoly z psychologie dítěte. Olomouc : UP.
-
SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
-
SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
-
SPILKOVÁ, V. A KOL. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál.
|