Předmět: Didaktika počátečního čtení a psaní A

« Zpět
Název předmětu Didaktika počátečního čtení a psaní A
Kód předmětu KPV/DPČPK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Otavová Marcela, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historie psaní a písma 2. Metody psaní 3. Metody čtení 4. Školní zralost 5. Problematika leváků při nácviku psaní a čtení 6. Současné aktuální metody psaní a čtení 7. Grafomotorická cvičení

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 9 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyučování čtení a psaní. Studenti se seznamují s veškerou metodickou literaturou, učebními pomůckami a metodickými postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe. V seminářích se studenti učí pracovat s živou abecedou, slabikářem, s metodickými příručkami; učí se vypracovávat přípravy na vybrané typy hodin čtení a psaní. S obsahem předmětu úzce souvisí i specifické poruchy učení, jejich nejčastější příčiny, otázka duševního zdraví (duševní poruchy, jejich prevence a náprava). Studenti budou seznámeni s tvorbou a implementací Jazyka a jazykové komunikace, do které tato disciplína podle nové kurikulární reformy spadá, do školního vzdělávacího programu.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Předmět zahrnuje připravenost dítěte pro vstup do školy. Nastiňuje historii a vývoj písma, vývoj metod vyučování čtení a psaní. Studenti se seznamují s veškerou metodickou literaturou, učebními pomůckami a metodickými postupy, kterých využívají při realizaci pedagogické praxe. V seminářích se studenti učí pracovat s živou abecedou, slabikářem, s metodickými příručkami; učí se vypracovávat přípravy na vybrané typy hodin čtení a psaní. S obsahem předmětu úzce souvisí i specifické poruchy učení, jejich nejčastější příčiny, otázka duševního zdraví (duševní poruchy, jejich prevence a náprava). Studenti budou seznámeni s tvorbou a implementací Jazyka a jazykové komunikace, do které tato disciplína podle nové kurikulární reformy spadá, do školního vzdělávacího programu.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
80% účast na seminářích. Absolvování náslechové praxe v 1. ročníku ZŠ. Vypsání písanky pro 1. třídu ZŠ podle normy písma plnícím perem. Vytvoření portfolia uvolňovacích cviků pro přápravné období psaní.
Doporučená literatura
  • DITTRICH, P. (1992). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H+H.
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J. NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno : Paido.
  • Fasnerová, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Triton.
  • KOLUCHOVÁ, J., VAVRDOVÁ, H. (1977). Vybrané kapitoly z psychologie dítěte. Olomouc : UP.
  • SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPILKOVÁ, V. A KOL. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr