Předmět: Didaktika 1. stupně ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika 1. stupně ZŠ
Kód předmětu KPV/DIZŠS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti získají návrhy metodických postupů při realizaci didaktických dovedností v návaznosti na RVP ZV.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Disciplína seznamuje studenty s problematikou vzdělávání a vyučování na tomto stupni. Poskytuje jednak základní teoretická východiska v procesu formování profesionálních učitelských dovedností se specifickým zřetelem k vých. vzděl. procesu na 1. stupni, jednak jde o jejich aplikaci do reálných didaktických situací s cílem utváření dovedností efektivního řízení vyučovacího procesu.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah předmětu a zároveň na jeho cíle.
Předpoklady
Disciplína seznamuje studenty s problematikou vzdělávání a vyučování na tomto stupni. Poskytuje jednak základní teoretická východiska v procesu formování profesionálních učitelských dovedností se specifickým zřetelem k vých. vzděl. procesu na 1. stupni, jednak jde o jejich aplikaci do reálných didaktických situací s cílem utváření dovedností efektivního řízení vyučovacího procesu.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

80% účast na seminářích. 2 přípravy podle RVP ZV. Projekt podle vlastního výběru - reagující na RVP ZV.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd.. Portál, Praha.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (2004). Kooperativní učení a vyučování. Praha: UK.
  • Maňák, J., Šimoník, O., Švec, V. (1998). Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU.
  • Maňák, J., Švec, V. (2004). Vyučovací metody. Brno: Paido.
  • Nelešovská, A., Spáčilová, H. (2001). Didaktika I. - IV.. Olomouc: UP.
  • NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. (2005). Didaktika primární školy. Olomouc : UP.
  • PASCH, M. aj. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
  • PETTY, G. (1996). Moderní vyučování.. Praha: Portál.
  • SKALKOVÁ, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.
  • SKALKOVÁ, J. (1995). Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2008). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní