Vyučující
|
-
Fodorová Karin, PhDr. Ph.D.
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika jako věda 2. Vývoj alternativní didaktiky v českých zemích 3. Činitelé předškolního vzdělávání 4. Teoretická východiska vzdělávacího procesu v předškolním vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cíle: zprostředkovat studentům klíčové oblasti vztahující se ke vzdělávacímu procesu v podmínkách současné mateřské školy či dalších poskytovatelů předškolního vzdělávání, a to vše v kontextu platného předškolního kurikula. Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
Po absolvování student bude schopný: vymezit klíčové mezníky a trendy ve vývoji předškolní didaktiky, a to i v kontextu alternativních vzdělávacích programů, porozumí souvislostem při stanovování cílů, očekávaných výstupů, klíčových kompetencí a prostředků předškolního vzdělávání, osvojí si postupy projektování předškolního kurikula na úrovni ŠVP, TVP v kontextu metod, organizačních forem a didaktických zásad, osvojí si zásady přípravy na práci s dětmi, a to v kontextu zájmů a potřeb dítěte (důraz na individualizaci), bude schopný vytvořit škálu úkolů, a to na základě taxonomií, porozumí podstatě hodnocení pedagogického procesu vzhledem k rozvoji a pokrokům dítěte.
|
Předpoklady
|
Znalosti základů pedagogiky a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
1. Podmínky pro udělení zápočtu: - 70 % účast na seminářích - aktivní účast na seminářích - průběžné plnění zadaných úkolů 2. Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu: - udělený zápočet - zvládnutí učiva v rozsahu učebnice: Šmelová, E., Prášilová, M. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018 - orientace v předškolním kurikulu (RVP PV)
|
Doporučená literatura
|
-
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.
-
ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UP.
-
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
|