Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předškolní vzdělávání v České republice v kontextu vzdělávací politiky EU. 2. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů. 3. Koncepce předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách a pojetí dítěte ve výchovných koncepcích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studijní předmět zprostředkuje studentům základní orientaci v oblasti předškolního vzdělávání v České republice v kontextu vzdělávací politiky EU. Po absolvování předmětu budou studenti umět charakterizovat aktuální trendy v českém předškolním vzdělávání. Pochopí Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů. Porozumí koncepci předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách a pojetí dítěte ve výchovných koncepcích.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Anamnestická metoda
Student se bude orientovat v základních otázkách předškolního vzdělávání v ČR a též v kontextu mezinárodní vzdělávací politiky, a to zejména zemí EU.
|
Doporučená literatura
|
-
(2009). Individualizace v předškolním vzdělávání. Praha : VÚP.
-
(2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a kooperativní škola.
-
KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
-
Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus.
-
Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|