Předmět: Aktuální otázky předškolního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Aktuální otázky předškolního vzdělávání
Kód předmětu KPV/AOPVC
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předškolní vzdělávání v České republice v kontextu vzdělávací politiky EU. 2. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů. 3. Koncepce předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách a pojetí dítěte ve výchovných koncepcích.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studijní předmět zprostředkuje studentům základní orientaci v oblasti předškolního vzdělávání v České republice v kontextu vzdělávací politiky EU. Po absolvování předmětu budou studenti umět charakterizovat aktuální trendy v českém předškolním vzdělávání. Pochopí Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů. Porozumí koncepci předškolní výchovy v závislosti na společenských podmínkách a pojetí dítěte ve výchovných koncepcích.
Studenti budou vybaveni kompetencemi, které získají v návaznosti na obsah a cíle předmětu.
Předpoklady
Všeobecná orientace v oblasti pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Anamnestická metoda

Student se bude orientovat v základních otázkách předškolního vzdělávání v ČR a též v kontextu mezinárodní vzdělávací politiky, a to zejména zemí EU.
Doporučená literatura
  • (2009). Individualizace v předškolním vzdělávání. Praha : VÚP.
  • (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a kooperativní škola.
  • KOLLARIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál.
  • Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní