Předmět: Didaktika primárního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Didaktika primárního vzdělávání
Kód předmětu KPV/ADI@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Divilová Soňa, Mgr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - definovat pojem primární škola, - objasnit organizační formy práce na málotřídní škole a plnoorganizované škole, - vysvětlit pojem klima třídy, popř. atmosféra hodiny v návaznosti na interakci učitel - žák na primární škole, - vysvětlit význam interakce žák - žák na primární škole, - vyjmenovat a charakterizovat strategii výuky na primární škole, - vyjmenovat a charakterizovat různé metodické postupy na primární škole, - seznámit se a umět posoudit kurikulární dokument v kombinaci s konkrétním švp, - analyzovat, hodnotit vyučovací proces podle zadaných kritérií. Témata: Plnoorganizovaná škola, málotřídní školy. Metodické postupy používané v primární škole. Strategie učení v primární škole. Učitel primární školy - činnosti diagnostické, řídící, prognostické. Organizační formy na primární škole. Výukové metody na primární škole. Klima třídy - atmosféra hodiny atd. Interakce učitel - žák primární školy. Interakce žák - žák primární školy způsoby hodnocení žáků. Kurikulární dokument.

Předpoklady
Obsáhnutí problematiky obecné pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

- doporučená účast na přednáškách - povinná aktivní účast na seminářích - zpracování a prezentace zápočtové práce - splnění znalostního testu
Doporučená literatura
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.
  • DALIN, P. (1997). Schule auf dem Weg in das 21. Jahrhundert.. Neuwied: Luchterhand.
  • DAVIES, D. (2001). Evaluating School Self-Evaluation. Berkshire: National Foundation for Educational Reserch.
  • DELORS, J. (1997). Učení je skryté bohatství: Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Triton.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní