Předmět: Základy psychologie 2

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie 2
Kód předmětu KPS/ZPS2Q
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Holásková Kamila, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Balátová Kristýna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zkouška

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit proces socializace jedince - porozumět procesům, které se odehrávají v interpersonální interakci - porozumět procesům, které se odehrávají ve skupinách a v různých sociálních situacích - charakterizovat zákonitosti utváření struktury a dynamiku malých sociálních skupin - vymezit obor psychopatologie vzhledem k ostatním příbuzným disciplínám - vymezit různá pojetí normy, normality a patologie - znát a vysvětlit základní kategorie poruch psychického vývoje, charakterizovat jejich příklady Témata: Proces socializace a jeho činitele. Člověk v sociálním kontaktu. Interpersonální percepce, interakce a komunikace. Postoje, stereotypy. Chování člověka ve skupině. Zákonitosti utváření struktury a dynamika malých sociálních skupin. Vymezení předmětu psychopatologie. Vymezení různých pojetí normy, normality a patologie. Historie přístupu k psychické abnormalitě. Přehled poruch psychického vývoje.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student si zapisuje předmět ZPS2Q spolu s SPATQ (Seminář z patopsychologie) a SSPSQ (Seminář ze sociální psychologie) ve stejném semestru. Studenti Logopedie si zapisují ZPS2Q pouze s SSPSQ (Seminář ze sociální psychologie) ve stejném semestru.
Doporučená literatura
  • Alena Slezáčková. (2012). Průvodce pozitivní psychologií. Grada( potřebné texty z dané učebnice bude možné získat po domluvě se studenty e-mailem).
  • Atkinsonová, R. a kol.:. Psychologie. Praha, Portál, 2002.
  • ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (1999). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • DICKERSON, P. Social psychology.
  • Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha.
  • HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy .Vyd. 1. Praha : Portál.
  • Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha:Portál.
  • Hrabal V. (2002). Sociální psychologie pro učitele. Praha.
  • KARIKOVÁ,S. Základy patopsychológie detí a mládeže.
  • Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
  • Kučerová, H. (2013). Psychiatrické minimum. Praha: Grada.
  • KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
  • MASH, E. J., BARKLEY, R. A. Child Psychopathology.
  • Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H.
  • Motschnig, R. & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada Publishing..
  • MYERS, P., G. Social psychology.
  • Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  • PAVLÍČKOVÁ, H. Social psychology.
  • PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
  • Říčan, P. - Krejčířová, D. a kol. :. Dětská klinická psychologie.
  • Šikl R. (2012). Zrakové vnímání. Praha.
  • Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005.. Praha : Portál.
  • Vágnerová, M., Hajdmoussová, Z. (2003). Psychologie handicapu. I. část: Handicap jako psychosociální problém. Liberec: TU.
  • Vágnerová, M. (1998). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
  • Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
  • Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha.
  • Výrost, J., Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV.
  • WILMSHURST, L. Child and Adolescent Psychopathology: A Casebook.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní