Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit proces socializace jedince - porozumět procesům, které se odehrávají v interpersonální interakci - porozumět procesům, které se odehrávají ve skupinách a v různých sociálních situacích - charakterizovat zákonitosti utváření struktury a dynamiku malých sociálních skupin - vymezit obor psychopatologie vzhledem k ostatním příbuzným disciplínám - vymezit různá pojetí normy, normality a patologie - znát a vysvětlit základní kategorie poruch psychického vývoje, charakterizovat jejich příklady Témata: Proces socializace a jeho činitele. Člověk v sociálním kontaktu. Interpersonální percepce, interakce a komunikace. Postoje, stereotypy. Chování člověka ve skupině. Zákonitosti utváření struktury a dynamika malých sociálních skupin. Vymezení předmětu psychopatologie. Vymezení různých pojetí normy, normality a patologie. Historie přístupu k psychické abnormalitě. Přehled poruch psychického vývoje.
|
-
Alena Slezáčková. (2012). Průvodce pozitivní psychologií. Grada( potřebné texty z dané učebnice bude možné získat po domluvě se studenty e-mailem).
-
Atkinsonová, R. a kol.:. Psychologie. Praha, Portál, 2002.
-
ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (1999). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
DICKERSON, P. Social psychology.
-
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha.
-
HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy .Vyd. 1. Praha : Portál.
-
Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha:Portál.
-
Hrabal V. (2002). Sociální psychologie pro učitele. Praha.
-
KARIKOVÁ,S. Základy patopsychológie detí a mládeže.
-
Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
-
Kučerová, H. (2013). Psychiatrické minimum. Praha: Grada.
-
KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
-
MASH, E. J., BARKLEY, R. A. Child Psychopathology.
-
Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H.
-
Motschnig, R. & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada Publishing..
-
MYERS, P., G. Social psychology.
-
Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
-
PAVLÍČKOVÁ, H. Social psychology.
-
PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
-
PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
-
Říčan, P. - Krejčířová, D. a kol. :. Dětská klinická psychologie.
-
Šikl R. (2012). Zrakové vnímání. Praha.
-
Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005.. Praha : Portál.
-
Vágnerová, M., Hajdmoussová, Z. (2003). Psychologie handicapu. I. část: Handicap jako psychosociální problém. Liberec: TU.
-
Vágnerová, M. (1998). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
-
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
-
Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha.
-
Výrost, J., Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV.
-
WILMSHURST, L. Child and Adolescent Psychopathology: A Casebook.
|