Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, " charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti, " porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů, " porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), " vysvětlit vztah emocí a temperamentu, " pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, " pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti, " vysvětlit proces socializace jedince, " charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, " popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. Témata: Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání.) Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.
|
-
Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J. & Nolen-hoeksema, S. (. Psychologie.
-
BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi..
-
Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
-
KOZÁKOVÁ, Radka. Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů.
-
LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. (1998). Vývojová psychologie s úvodem do neurofyziologie.
-
LANGMEIER, J., M, KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 80-247-1284-9..
-
LITTLETON, K., WOOD, C. P., STAARMAN, J. K. International Handbook of Psychology in Education..
-
Matějček, Z. (1986). Počátky našeho duševního života..
-
NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie.
-
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti.
-
NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha, Academia.
-
PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
-
PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. Kapitoly z obecné psychologie I..
-
PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z obecné psychologie II.. Olomouc : UP.
-
PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. Obecná psychologie.
-
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie.
-
Ridley, M. (1999). Genom. Praha, Portál.
-
ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: obor v pohybu..
-
ŠIKL, R. Zrakové vnímání.
-
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka et al. Přehled vývojové psychologie.3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 189 s. Studijní texty. ISBN 978-80-244-2433-0.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II - dospělost a stáří..
-
Vágnerová, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.
-
VAŠAŠOVÁ, Z. (2005). Kapitoly zo všeobecnej psychologie. Bánská Bystrica: FHV.
-
WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.
|