Předmět: Základy psychologie 1

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie 1
Kód předmětu KPS/ZPS1Q
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, " charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti, " porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů, " porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), " vysvětlit vztah emocí a temperamentu, " pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, " pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti, " vysvětlit proces socializace jedince, " charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, " popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. Témata: Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání.) Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student si zapisuje předmět ZPS1Q spolu s SOPSQ (Seminář z obecné psychologie) a SVPSQ (Seminář z vývojové psychologie) ve stejném semestru.
Doporučená literatura
  • Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J. & Nolen-hoeksema, S. (. Psychologie.
  • BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi..
  • Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
  • KOZÁKOVÁ, Radka. Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů.
  • LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. (1998). Vývojová psychologie s úvodem do neurofyziologie.
  • LANGMEIER, J., M, KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 80-247-1284-9..
  • LITTLETON, K., WOOD, C. P., STAARMAN, J. K. International Handbook of Psychology in Education..
  • Matějček, Z. (1986). Počátky našeho duševního života..
  • NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie.
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti.
  • NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha, Academia.
  • PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. Kapitoly z obecné psychologie I..
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z obecné psychologie II.. Olomouc : UP.
  • PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. Obecná psychologie.
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie.
  • Ridley, M. (1999). Genom. Praha, Portál.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: obor v pohybu..
  • ŠIKL, R. Zrakové vnímání.
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka et al. Přehled vývojové psychologie.3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 189 s. Studijní texty. ISBN 978-80-244-2433-0.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II - dospělost a stáří..
  • Vágnerová, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.
  • VAŠAŠOVÁ, Z. (2005). Kapitoly zo všeobecnej psychologie. Bánská Bystrica: FHV.
  • WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní