Název předmětu | Psychologické aspekty zvládání nároků současné školy |
---|---|
Kód předmětu | KPS/XPASŠ |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Orientace v základních pojmech, postihnutí příčin, projevů a důsledků psychické zátěže z pohledu žáka i učitele. (Blíže viz teze uvedené v anotaci)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
Disciplína se zabývá aspekty psychické zátěže ve vztahu ke školnímu prostředí z pohledu základních činitelů edukačního procesu - učitele a žáka (studenta). Zahrnuje: - Vymezení základních pojmů psychická zátěž, stres, stresory, faktory ovlivňující míru stresu, salutory a rizikové faktory, vnitřní faktory a faktory vnějšího prostředí. - Reakce na stres, proces zvládání, zvládací strategie, prevence. - Interindividuální, genderové a věkové rozdíly ve vnímání, interpretaci a zvládání psychické zátěže. - Psychická zátěž učitele, profesní rizika, syndrom vyhoření, příčiny, prevence, výsledky dosavadního výzkumu v oblasti. - Psychická zátěž žáků a studentů, riziková období, klasifikace náročných situací, nepřiměřená zátěžv vliv rodiny, výsledky dosavadního výzkumu. - Možnosti prevence nepřiměřené psychické zátěže ve školním prostředí.
Student bude schopen: vyvodit závěry pro zvyšování odolnosti vůči zátěži a kompetence k zvládání stresu zhodnotit základní trendy vědeckého výzkumu v oblasti školní zátěže žáků I učitelů u nás a v zahraničí, implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat. |
Předpoklady |
Předpokládá se návaznost na poznatky získané ve výuce psychologických disciplin v rámci magisterského studia na základě prostudované literatury. Předpokládá se, že student je schopen: - analyzovat základní koncepty v rámci absolvovaných psychologických disciplin, - vysvětlit psychologické aspekty edukační reality
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |