Předmět: Psychological aspects of education

« Zpět
Název předmětu Psychological aspects of education
Kód předmětu KPS/X4PSA
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Aktuální problémy psychologického výzkumu edukační reality u nás a v zahraničí. - Teorie učení a jejich komaparace. - Interindividuální rozdíly procesu učení. Inteligence, emoční inteligence. Kreativita. - Hlavní přístupy ke kognitivnímu vývoji. - Teoretické ukotvení stylů žákova učení. Vztah stylu žákova učení a efektivity edukačního procesu. - Motivační a emocionální faktory edukace. - Psychosociální aspekty edukační reality. - Psychosociální dopady nežádoucího chování na proces edukace. - Psychologické aspekty přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studenti budou v návaznosti na kompetence získané v magisterském studiu schopni hlouběji analyzovat psychologické aspekty edukačního procesu, vyvozovat závěry jako východiska pro utváření koncepcí optimalizace podmínek učení, sledovat výzkumné trendy v dané oblasti a implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat.
Absolvent získá kompetence - vysvětlit a vzájemně porovnat jednotlivé teorie učení a zhodnotit jejich přínos - analyzovat a vysvětlit spektrum individuálních rozdílů a věkových zvláštností procesu učení v příčinných souvislostech, - vyvozovat závěry jako východiska pro utváření koncepcí optimalizace podmínek učení, - analyzovat, porovnat a zhodnotit principy a metody edukačního přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí - postihnout aktuální trendy výzkumu psychologických aspektů edukační reality ve světě a zmapovat hlavní výzkumné problémy, - implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat.
Předpoklady
Student na základě poznatků osvojených ve výuce psychologických disciplin v rámci magisterského studia i na základě vlastních pedagogických zkušeností umí: - vysvětlit základy procesu učení, základní zákony učení, mechanismy a druhy učení, - objasnit základní determinační činitele procesu učení, - aplikovat do pedagogické praxe základní poznatky z obecné, vývojové, pedagogické a sociální psychologie v intencích publikací FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. ČÍŽKOVÁ-ŠIMÍČKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2008, KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A. Olomouc : UP, 2001.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • CROWL, T., K., KAMINSKI,S., PODELL,D.M. (1997). Educational psychology : Windows on teaching.. Madison.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů.. Praha.
  • STERNBERG, R. J. (2002). Kognitivní psychologie.. Praha.
  • WOOLFOLK, A. E. (2007). Educational psychology. Boston.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -