Předmět: Psychological aspects of dealing with the demands of today´s school

« Zpět
Název předmětu Psychological aspects of dealing with the demands of today´s school
Kód předmětu KPS/X4PAD
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Orientace v základních pojmech, postihnutí příčin, projevů a důsledků psychické zátěže z pohledu žáka i učitele. (Blíže viz teze uvedené v anotaci)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Disciplína se zabývá aspekty psychické zátěže ve vztahu ke školnímu prostředí z pohledu základních činitelů edukačního procesu - učitele a žáka (studenta). Zahrnuje: - Vymezení základních pojmů psychická zátěž, stres, stresory, faktory ovlivňující míru stresu, salutory a rizikové faktory, vnitřní faktory a faktory vnějšího prostředí. - Reakce na stres, proces zvládání, zvládací strategie, prevence. - Interindividuální, genderové a věkové rozdíly ve vnímání, interpretaci a zvládání psychické zátěže. - Psychická zátěž učitele, profesní rizika, syndrom vyhoření, příčiny, prevence, výsledky dosavadního výzkumu v oblasti. - Psychická zátěž žáků a studentů, riziková období, klasifikace náročných situací, nepřiměřená zátěžv vliv rodiny, výsledky dosavadního výzkumu. - Možnosti prevence nepřiměřené psychické zátěže ve školním prostředí.
Student bude schopen: vyvodit závěry pro zvyšování odolnosti vůči zátěži a kompetence k zvládání stresu zhodnotit základní trendy vědeckého výzkumu v oblasti školní zátěže žáků I učitelů u nás a v zahraničí, implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat.
Předpoklady
Předpokládá se návaznost na poznatky získané ve výuce psychologických disciplin v rámci magisterského studia na základě prostudované literatury. Předpokládá se, že student je schopen: - analyzovat základní koncepty v rámci absolvovaných psychologických disciplin, - vysvětlit psychologické aspekty edukační reality

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • FINK, G. (2000). Encyclopedia of Stress.. San Diego .
  • HAGGERTY, R. J., SHERROD, L. R., GARMEZY, N., RUTTER, M. (1996). Stress, Risk and Resilience in Children and Adolescents : Processes, Mechanisms and Interventions.. New New York.
  • URBANOVSKÁ, E. (2009). Coping strategies in high school pupils. In School and health 21. Topical issues in health education. . Brno.
  • WEIST, M. D., EVANS, S. W., LEVER, N. A. (2007). Handbook of School Mental Health : Advancing Practice and Research. New York .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Education (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -