Předmět: Právní rámec pro výkon poradenské činnosti 2

« Zpět
Název předmětu Právní rámec pro výkon poradenské činnosti 2
Kód předmětu KPS/WVR2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznámení s pojmy a instituty teorie práva, základními instituty a orientačním vymezením právního řádu České republiky, legislativním rámcem výchovného poradenství a vymezení institutu soudnictví ve věcech mládeže.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Po prvotním seznámení se základními pojmy právní teorie a jejich specifiky se výuka v prvním ročníku zaměří na problematiku samotného ukotvení výchovného poradenství v právních normách České republiky, právní rámec pro výkon poradenské činnosti a provázanost se školskými zařízeními a jinými institucemi, jako jsou například úřady práce, v souvislosti s profesním poradenstvím a výchovou k volbě povolání. V druhém ročníku účastníci přímo navážou na problematiku probíranou v ročníku prvním. V úvodu budou účastníci seznámeni se základními pojmy a instituty právního řádku České republiky včetně základů teorie práva. Následovat bude výklad o aplikaci správního práva ve škole a specifika této problematiky. Pracovněprávní vztahy a jejich aplikace na konkrétní případy bude doplněna o problematiku odměňování. Podstatná část výuky se bude týkat školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících. Velká pozornost bude věnována oblasti školní a rodinné výchovy v souvislosti s ohledem na diagnostiku jednotlivých poruch chování a na práci s takto narušenými žáky, účastníky v souladu s legislativní úpravou. Účastníci po absolvování předmětu budou schopni porozumět procesu integrace žáků se speciálními potřebami a přístupům k žákům mimořádně nadaným. Všechny získané znalosti a dovednosti by posléze měli být schopni aplikovat ve školní poradenské praxi. Z legislativy osob se zdravotním postižením bude zařazen: průřez právní úpravou postavení občanů se zdravotním postižením v ČR. Historicko - právní postavení občanů ČR, vybrané oblasti sociálního zabezpečení, školské legislativy, oblasti podpory zaměstnanosti vázané na postavení občana se zdravotním postižením či obdobným znevýhodněním. Získání základního minima pro poradenskou činnost. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • GERLOCH, A. (2009). Teorie práva. Plzeň.
  • HÝBLOVÁ, R. (2010). Školská legislativa. Olomouc.
  • HÝBLOVÁ, R. (2010). Školská legislativa. Olomouc.
  • JEMELKA, L. (2011). Správní řád - komentář. C.H.Beck Praha.
  • Nováková, Z. (2007). Soukromé právo pro společenskovědní obory se zaměřením na vzdělávání.. Olomouc: VUP Olomouc.
  • Nováková, Z. (2007). Teorie práva pro společenské vědy se zaměřením na vzdělávání.. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc.
  • PUŠKINOVÁ, Monika a kol. (2017). Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Wolters Kluwer. Praha.
  • ROMANĚNKO, Jan a kol. (2018). BOZP a PO v příkladech školské praxe. Paris. Karviná.
  • RYSKA, Radovan. (2019). Právo pro střední školy. EDUKO. Praha.
  • SPIRIT, M. (2010). Úvod do studia práva. Praha : Grada.
  • ŠÁMAL, P. a kol. (2007). Zákon o soudnictví ve věcech mládeže. C.H. Beck.
  • ŠÍMA, A. (2010). Základy práva pro střední a vyšší odborné školy. C.H. Beck.
  • Šíma, A. (2000). Základy práva.. Praha: C.H.Beck.
  • ŠOUKAL, J., DRÁPAL, D., LUKOVSKÝ, Z. (2000). Řízení a rozhodování v trestních věcech mladistvých. Praha.
  • VALENTA, J. (2006). Zákon o pedagogických pracovnících. Praha: ASPI.
  • VALENTA, Jiří. (2019). Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Paris. Karviná.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr