Předmět: Komunikace s rodiči 2

« Zpět
Název předmětu Komunikace s rodiči 2
Kód předmětu KPS/WVKO2
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Tichá Iveta, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
Asertivita versus pasivita, agrese a manipulace Asertivní práva a povinnosti Asertivní techniky Asertivní řešení konfliktů Řešení konfliktů metodou win-win Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s audiovizí
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Tento kurz navazuje na základní principy předmětu Komunikace s rodiči 1 a dále rozvíjí dovednosti učitelů a výchovných poradců v efektivním a asertivním jednání. Kurz se zaměřuje na koncepty asertivity, pasivity, agrese a manipulace v kontextu komunikace s rodiči. Studenti se seznámí s asertivními právy a povinnostmi a naučí se aplikovat asertivní techniky ve své práci. Součástí kurzu je také studium asertivního řešení konfliktů a metodologie win-win, která klade důraz na nalezení řešení, které vyhovuje všem stranám. Cílem kurzu je posílit schopnost studentů vyjádřit své potřeby a hranice asertivní formou a zároveň budovat a udržovat pozitivní vztahy s rodinami žáků.
Studenti získají schopnost identifikovat a řešit konfliktní situace s rodiči či jinými účastníky školního prostředí asertivními metodami.
Předpoklady
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Vypracování zprávy o cílené aplikaci některé z asertivních technik či přístupů v podobě sebereflexe. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
Doporučená literatura
  • GOTTWALDOVÁ, R. (2017). Jak na pasivní agresi: nenechte se jí zmítat a ovládat. Praha: Portál.
  • HORN, Sam. (2023). Slovní sebeobrana. 2. vydání. Alpress.
  • Olga Lošťáková. (2020). Empatická a asertivní komunikace. Praha.
  • Potts, Conrad a Suzanne. (2014). Asertivita: umění být silný v každé situaci. Praha.
  • ZAHARIADES, Damon. (2021). Jak být asertivní a říkat ne bez pocitu viny. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr