Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
-Diagnostické metody v oblasti volby vzdělávání a budoucího povolání -Interakční cvičení zaměřená na přípravu pro volbu povolání ve školní třídě -Seznámení s náplní psychologie práce, podrobněji s psychologií pracovního prostředí, motivací k práci, syndromem vyhoření, závislostí na práci nebo s problematikou nezaměstnanosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V 1. ročníku (Kariérové poradenství I.) se výchovní poradci seznámí se základními pojmy kariérového poradenství a možnostmi poradenské pomoci při rozhodování o volbě další profesní dráhy žáků (dospívajících). Výuka bude rozdělena na dvě části: V jedné části proběhne přehled a hlavní milníky, které vyplývají z role výchovného poradce v kariérovém poradenství v podmínkách základní školy. Účastníci budou seznámeni s kritérii volby povolání, na základě kterých lze korigovat rozhodovací proces ve vazbě na další vzdělávání, dále s možnostmi mapování zájmů a zálib aktivní formou, budou probrány diagnostické metody v oblasti volby vzdělávání a budoucího povolání. Ve výuce budou prolínat teoretické poznatky (profesní vývoj člověka, profesní stabilizace) a praktické a psychosociální techniky, které jsou zaměřeny na: poznání osobnostních charakteristik žáků, strategii rozhodování, profesní přání, ekonomické chování, časový management, mimoškolní zdroje volby povolání apod. Za rozhodnutí dítěte v procesu volby povolání je v konečném důsledku zodpovědná rodina. Proto bude věnován prostor otázkám, jak pracovat s rodinou žáka v procesu volby povolání. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
KOŠČO, J. a kol. (1987). Poradenská psychológia. Bratislava : SPN.
-
PUGNEROVÁ, M. (2006). Profesionální orientace. Olomou : UP.
-
VENDEL, Š. (2008). Kariérní poradenství. Praha : Grada.
|