Předmět: Komunikace s rodiči 1

« Zpět
Název předmětu Komunikace s rodiči 1
Kód předmětu KPS/WVK1@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Verbální komunikace a komunikační styly Neverbální komunikace Umění naslouchat Zpětná vazba Emoce a komunikace Důvody vzniku konfliktů na straně rodiče a učitele Přístupy k řešení konfliktů Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s audiovizí
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci předmětu se účastníci seznámí se základními poznatky komunikace na bázi teoretické, ale cílem bude naučit se i praktickým dovednostem a technikám správné komunikace v kontaktu škola ? rodina. Účastníci se seznámí se současným vymezením rodiny jako primární společenské skupiny, její definicí, historickou a kulturní podmíněností, základní sociálně psychologickou charakteristikou rodiny. Pozornost bude věnována strategiím výchovy v rodinách a makrosociálním vlivům, kterým je rodina vystavena, rodině a jejímu vlivu socioekonomické úrovně na výchovu, ale i rodinám z jiného kulturního prostředí se zaměřením na jejich specifika. Dále bude účastníkům objasněna problematika rodin, ve kterých děti nevyrůstají v příznivých podmínkách-děti týrané, zanedbávané a zneužívané, na specifika rodin dětí se zdravotním postižením a děti dlouhodobě nemocné. Účastníci získají teoretické informace z oblasti komunikačních dovedností ? verbálních i nonverbálních (např. umění vedení rozhovoru a dialogu, asertivita, aktivní naslouchání). Další témata: Specifika rodin dítěte se zdravotním postižením a dítěte dlouhodobě nemocného. Prakticky si vyzkouší některé vybrané techniky, naučí se lépe odhadovat ostatní osoby a nesoulad verbálního a nonverbálního jednání. V rámci správné komunikace se naučí různým strategiím vedení rozhovoru dle různých zaměření ? transakční analýza, rogersovké, behaviorální apod.
Studenti se naučí efektivně poskytovat zpětnou vazbu rodičům s cílem podpořit jejich pozitivní chování a přispět k řešení případných problémů.
Předpoklady
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Analýza komunikace ? vypracování zprávy o komunikaci s problémovým rodičem, případně žákem. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
Doporučená literatura
  • MARSCHALL, B.R. (2008). Nenásilná komunikace. Praha, Portál.
  • MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994..
  • Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • SATIROVÁ, V. (2006). Kniha o rodině. Praha.
  • VYBÍRAL, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr