Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Verbální komunikace a komunikační styly Neverbální komunikace Umění naslouchat Zpětná vazba Emoce a komunikace Důvody vzniku konfliktů na straně rodiče a učitele Přístupy k řešení konfliktů Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s audiovizí
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu se účastníci seznámí se základními poznatky komunikace na bázi teoretické, ale cílem bude naučit se i praktickým dovednostem a technikám správné komunikace v kontaktu škola ? rodina. Účastníci se seznámí se současným vymezením rodiny jako primární společenské skupiny, její definicí, historickou a kulturní podmíněností, základní sociálně psychologickou charakteristikou rodiny. Pozornost bude věnována strategiím výchovy v rodinách a makrosociálním vlivům, kterým je rodina vystavena, rodině a jejímu vlivu socioekonomické úrovně na výchovu, ale i rodinám z jiného kulturního prostředí se zaměřením na jejich specifika. Dále bude účastníkům objasněna problematika rodin, ve kterých děti nevyrůstají v příznivých podmínkách-děti týrané, zanedbávané a zneužívané, na specifika rodin dětí se zdravotním postižením a děti dlouhodobě nemocné. Účastníci získají teoretické informace z oblasti komunikačních dovedností ? verbálních i nonverbálních (např. umění vedení rozhovoru a dialogu, asertivita, aktivní naslouchání). Další témata: Specifika rodin dítěte se zdravotním postižením a dítěte dlouhodobě nemocného. Prakticky si vyzkouší některé vybrané techniky, naučí se lépe odhadovat ostatní osoby a nesoulad verbálního a nonverbálního jednání. V rámci správné komunikace se naučí různým strategiím vedení rozhovoru dle různých zaměření ? transakční analýza, rogersovké, behaviorální apod.
Studenti se naučí efektivně poskytovat zpětnou vazbu rodičům s cílem podpořit jejich pozitivní chování a přispět k řešení případných problémů.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Analýza komunikace ? vypracování zprávy o komunikaci s problémovým rodičem, případně žákem. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
|
Doporučená literatura
|
-
MARSCHALL, B.R. (2008). Nenásilná komunikace. Praha, Portál.
-
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994..
-
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
SATIROVÁ, V. (2006). Kniha o rodině. Praha.
-
VYBÍRAL, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha : Portál.
|