Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Dušková Ivana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Psychické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy chování, sociálně patologické jevy, problematika výukových a výchovných potíží, nadaní žáci, vztahy rodina-škola-žák.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Pozornost bude věnována i mezioborovému přístupu v rámci dané problematiky. V rámci programu budou probírány poruchy dětského věku a adolescence - psychické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy chování a sociálně patologické jevy, které mohou současného žáka ve škole ohrožovat. V rámci řízeného samostudia účastníci vypracují případovou studii ze své praxe. Případová studie bude zaměřena na řešení konkrétní situace s rodiči nebo se žáky při řešení problému týkajícího se školy či rodiny. Vypracovanou případovou studii doručí vyučujícímu v písemné podobě, na základě předem dohodnutého termínu. Případové studie budou prezentovány a analyzovány na prezenční výuce, účastníci budou rozděleni do dvou pracovních skupin. Předmět byl inovován v rámci projektu "Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji", reg. č. CZ.1.07/1.3.45/01.0024.
Znalost základních poruch dětského věku a adolescence.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín a základů patopsychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. PRAHA: PORTÁL.
-
Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
|