Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Dušková Ivana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Psychické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy chování, sociálně patologické jevy, problematika výukových a výchovných potíží, nadaní žáci, vztahy rodina-škola-žák.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V rámci předmětu se účastníci seznámí se základním pojmovým aparátem k dané problematice ? výchozími termíny ze speciální pedagogiky - integrací, inkluzí, vytváření inkluzivního prostředí školy a třídy, faktory, které ji ovlivňují. Účastníci se dále seznámí v rámci programu s problematikou integrace žáků, kteří mají speciální vzdělávací potřeby tak, aby ji pochopili a následně využívali v praxi pro účely úspěšného vzdělávání a integraci. Seznámí se se základními pedagogickými metodami a technikami, kompenzačními a didaktickými pomůckami a jejich využíváním, vytvářením podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a případnou intervencí. Získají ucelený přehled o spolupráci s pedagogicko-psychologickými poradnami (PPP) a speciálně pedagogickými centry (SPC) v rámci procesu integrace. Dále se účastníci seznámí se základním vymezením druhů zdravotního postižení, charakteristikou zdravotního a sociokulturního zvýhodnění, biopsychosociálními aspekty postižení a dopady na osobnost žáka. Pozornost bude věnována i mezioborovému přístupu v rámci dané problematiky. V rámci programu budou probírány poruchy dětského věku a adolescence ? psychické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, poruchy chování a sociálně patologické jevy, které mohou současného žáka ve škole ohrožovat. Dále se účastníci seznámí s individuálními vzdělávacími plány pro žáky se zdravotním postižením, jejich tvorbou a přípravou, koordinací postupu vyučujících při realizaci individuálních vzdělávacích plánů. Pozornost bude věnována i problematice podpory žáka se zdravotním postižením, jeho rodiny a pedagogických pracovníků školy ze strany SPC. Na modelových situacích se účastníci seznámí, jak konkrétně mohou se žáky pracovat a jak je zapojit do tohoto procesu. Poznatky budou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem účastníků z psychologie, pedagogiky a speciální pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout i praktické dovednosti při zvládání a řešení nejrůznějších situací v rámci dané problematiky. Výstupem bude zpracování případové studie (kazuistiky) z praxe.
Znalost základních poruch dětského věku a adolescence.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je znalost základů obecně psychologických disciplín a základů patopsychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. PRAHA: PORTÁL.
-
Chvátalová, H. (2012). Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Praha: Portál.
-
KYSUČAN, J., KUJA, J. (1996). Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky.. Olomouc: UP.
-
Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
-
Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
-
Říčan. P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
-
Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010.. Praha: Grada.
-
Svoboda, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Grada. 2012.
|