Lecturer(s)
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Dušková Ivana, Mgr.
|
Course content
|
Mental disorders, discordant personality development, behavioural disturbance.Social-pathological phenomena, probléme of educational and pedagogical disorders, gifted learners, family-scholl-pupil relations.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
- Attendace
- 5 hours per semester
- Semestral Work
- 5 hours per semester
- Homework for Teaching
- 5 hours per semester
|
Learning outcomes
|
Knowledge of basic disorders of childhood and adolescence.
|
Prerequisites
|
A prerequisite is a knowledge of a base psychological discipline and a base of pathopsychology.
|
Assessment methods and criteria
|
Seminar Work
Literature study, active participation in seminars, working up tasks according to teacher's requirements.
|
Recommended literature
|
-
FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. PRAHA: PORTÁL.
-
Chvátalová, H. (2012). Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Praha: Portál.
-
KYSUČAN, J., KUJA, J. (1996). Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky.. Olomouc: UP.
-
Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
-
Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
-
Říčan. P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
-
Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010.. Praha: Grada.
-
Svoboda, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Grada. 2012.
|