Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti budou seznámeni s druhy, příčinami a postupy zvládání agrese a šikany.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Školní třída jako sociální skupina. Struktura sociálních pozic a rolí ve školní třídě. Vlastnosti školní třídy (autonomie, velikost, homogenita ? heterogenita, koheze apod.). Základní patologie školní třídy ? nežádoucí chování a jeho příčiny, poruchy chování, agrese, šikana, kyberšikana). Agrese, šikana, druhy příčiny, prevence. Rozdíl mezi šikanou a agresí. Druhy a projevy agrese, příčiny agrese (biologické faktory, rodina, škola, frustrace). Násilí v mediálních prostředcích. Prevence agrese a možnosti zvládání agresivního chování u dětí. Problematika šikany: vznik, popis a etapy šikany. Účastníci šikany (oběť, agresor, svědek, rodiče, škola, společnost). Projevy šikany a jejich diagnostika, možnosti řešení šikany a možnosti prevence šikany na školách. Možnosti zvládání nežádoucího chování u dětí, základní techniky práce s nežádoucím chováním. Role učitele ve vedení školní třídy, možnosti diagnostiky a její interpretace. Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod). Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky. Vedení třídy formou skupinové práce. Role učitele ve vedení třídy. Dále je prezentováno nejméně 15 technik, které využívají různé psychologické směry ke změně chování jedinců ? NLP, management třídy, behaviorální přístupy apod.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
-
ČERMÁK, I. (1998). Lidská agrese a její souvislosti.. Žďár nad Sázavou : FAKTA.
-
DAŘÍLEK, P. Metafora jako možnost ovlivnění jedince.
-
DAŘÍLEK,P. Žák a agresivní chování.
-
ELLIOTTOVÁ, M. (1995). Jak ochránit své dítě.. Praha.
-
ERB, H. H. (2000). Násilí ve škole a jak mu čelit.. Praha.
-
KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Praha : Portál.
-
Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál.
-
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. (2001). Zlo na každý den. Život s deprivanty. Praha: Makropulos.
-
Metodický pokyn MŠMT. (2001). Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol. In Věstník MŠMT ČR.
-
PARRY, J., CARRINGTON, G. (1995). Čelíme šikanování. Metodický mat. Institutu ped.-psychol. poradenství ČR.
-
ŘÍČAN, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí.. Praha.
-
ŘÍČAN, P. (1993). Šikanování jako psychologický problém. Čs. psychologie 37.
-
SCHNEIDER, M., F. (1997). Pomoc! Moje učitelka si na mne zasedla. Praha: Pragma.
|