Předmět: Školní třída, její vedení a diagnostika 3

« Zpět
Název předmětu Školní třída, její vedení a diagnostika 3
Kód předmětu KPS/WVD3@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti budou seznámeni s druhy, příčinami a postupy zvládání agrese a šikany.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Školní třída jako sociální skupina. Struktura sociálních pozic a rolí ve školní třídě. Vlastnosti školní třídy (autonomie, velikost, homogenita ? heterogenita, koheze apod.). Základní patologie školní třídy ? nežádoucí chování a jeho příčiny, poruchy chování, agrese, šikana, kyberšikana). Agrese, šikana, druhy příčiny, prevence. Rozdíl mezi šikanou a agresí. Druhy a projevy agrese, příčiny agrese (biologické faktory, rodina, škola, frustrace). Násilí v mediálních prostředcích. Prevence agrese a možnosti zvládání agresivního chování u dětí. Problematika šikany: vznik, popis a etapy šikany. Účastníci šikany (oběť, agresor, svědek, rodiče, škola, společnost). Projevy šikany a jejich diagnostika, možnosti řešení šikany a možnosti prevence šikany na školách. Možnosti zvládání nežádoucího chování u dětí, základní techniky práce s nežádoucím chováním. Role učitele ve vedení školní třídy, možnosti diagnostiky a její interpretace. Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod). Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky. Vedení třídy formou skupinové práce. Role učitele ve vedení třídy. Dále je prezentováno nejméně 15 technik, které využívají různé psychologické směry ke změně chování jedinců ? NLP, management třídy, behaviorální přístupy apod.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
  • ČERMÁK, I. (1998). Lidská agrese a její souvislosti.. Žďár nad Sázavou : FAKTA.
  • DAŘÍLEK, P. Metafora jako možnost ovlivnění jedince.
  • DAŘÍLEK,P. Žák a agresivní chování.
  • ELLIOTTOVÁ, M. (1995). Jak ochránit své dítě.. Praha.
  • ERB, H. H. (2000). Násilí ve škole a jak mu čelit.. Praha.
  • KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Praha : Portál.
  • Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál.
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. (2001). Zlo na každý den. Život s deprivanty. Praha: Makropulos.
  • Metodický pokyn MŠMT. (2001). Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol. In Věstník MŠMT ČR.
  • PARRY, J., CARRINGTON, G. (1995). Čelíme šikanování. Metodický mat. Institutu ped.-psychol. poradenství ČR.
  • ŘÍČAN, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí.. Praha.
  • ŘÍČAN, P. (1993). Šikanování jako psychologický problém. Čs. psychologie 37.
  • SCHNEIDER, M., F. (1997). Pomoc! Moje učitelka si na mne zasedla. Praha: Pragma.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr