Course: School class, classroom management and diagnostics I.(1)

« Back
Course title School class, classroom management and diagnostics I.(1)
Course code KPS/WVD1@
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Křížová Janka, Mgr.
Course content
Students will be introduced to various types, causes and methods of management of aggression and bullying.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Methods of Written Work
  • Attendace - 4 hours per semester
  • Homework for Teaching - 6 hours per semester
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Seminar Work

Literature study, active participation in seminars, working up tasks according to teacher's requirements.
Recommended literature
  • BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
  • ČERMÁK, I. (1998). Lidská agrese a její souvislosti.. Žďár nad Sázavou : FAKTA.
  • DAŘÍLEK, P. Metafora jako možnost ovlivnění jedince.
  • DAŘÍLEK,P. Žák a agresivní chování.
  • ELLIOTTOVÁ, M. (1995). Jak ochránit své dítě.. Praha.
  • ERB, H. H. (2000). Násilí ve škole a jak mu čelit.. Praha.
  • KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Praha : Portál.
  • Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál.
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. (2001). Zlo na každý den. Život s deprivanty. Praha: Makropulos.
  • Metodický pokyn MŠMT. (2001). Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol. In Věstník MŠMT ČR.
  • PARRY, J., CARRINGTON, G. (1995). Čelíme šikanování. Metodický mat. Institutu ped.-psychol. poradenství ČR.
  • ŘÍČAN, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí.. Praha.
  • ŘÍČAN, P. (1993). Šikanování jako psychologický problém. Čs. psychologie 37.
  • SCHNEIDER, M., F. (1997). Pomoc! Moje učitelka si na mne zasedla. Praha: Pragma.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester