Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
-Diagnostické metody v oblasti volby vzdělávání a budoucího povolání -Interakční cvičení zaměřená na přípravu pro volbu povolání ve školní třídě -Seznámení s náplní psychologie práce, podrobněji s psychologií pracovního prostředí, motivací k práci, syndromem vyhoření, závislostí na práci nebo s problematikou nezaměstnanosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V 1. ročníku účastníci seznámí se základními pojmy kariérového poradenství a možnostmi poradenské pomoci při rozhodování o volbě další profesní dráhy žáků (dospívajících). Výuka bude rozdělena na dvě části: V první části proběhne přehled a hlavní milníky, které vyplývají z role výchovného poradce v kariérovém poradenství v podmínkách základní školy. Účastníci budou seznámeni s kritérii volby povolání, na základě kterých lze korigovat rozhodovací proces ve vazbě na další vzdělávání, dále s možnostmi mapování zájmů a zálib aktivní formou, budou probrány diagnostické metody v oblasti volby vzdělávání a budoucího povolání. Ve výuce budou prolínat teoretické poznatky (profesní vývoj člověka, profesní stabilizace) a praktické a psychosociální techniky, které jsou zaměřeny na: poznání osobnostních charakteristik žáků, strategii rozhodování, profesní přání, ekonomické chování, časový management, mimoškolní zdroje volby povolání apod. Za rozhodnutí dítěte v procesu volby povolání je v konečném důsledku zodpovědná rodina. Proto bude věnován prostor otázkám, jak pracovat s rodinou žáka v procesu volby povolání. Ve druhé části výuky bude dominovat zaměření na kariérové poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Účastníci se seznámí s úlohou výchovného poradce při volbě speciální školy, se vzdělávacími nabídkami škol a oborů pro žáky se zdravotním postižením. Pro lepší orientaci v problematice budou účastníci seznámeni s psychologickými charakteristikami vývoje dítěte s postižením (smyslovým, somatickým, s mentální retardací), se sociálním a emocionálním vývojem, se specifickými osobnostními charakteristikami vzhledem k typu postižení. Bude poukázáno na možnosti institucionální pomoci dětem (dospívajícím) s postižením, např. PPP, SPC, IPS při ÚP apod. a v této souvislosti bude nastíněna kontinuita v poskytování poradenských služeb po dobu školní docházky a následně po vstupu na trh práce. Protože děti (dospívající) a konečně i dospělí se zdravotním postižením představují skupinu lidí, která má ztížené podmínky pro uplatnění na trhu práce, bude věnován prostor vzdělávacím nabídkám škol a oborů pro žáky se zdravotním postižením a specifickým ukazatelům, kterými je determinováno postavení zdravotně postižených na trhu práce. Celá tematika bude završena možnostmi českého a evropského trhu práce. Předmět Kariérní poradenství I. bude prolínat a úzce obsahově kooperovat s předmětem Podpora žáků se zdravotním postižením při vzdělávání, tedy se speciálně-pedagogickými disciplínami. Ve 2. ročníku je cílem seznámení účastníků se základními informacemi z oblasti psychologie práce. Volba témat je přizpůsobena potřebám výchovného poradce nebo potřebám pedagogů pracujícími s žáky s postižením. Účastníci se zde seznámí s náplní psychologie práce a jejím vztahem k ostatním disciplínám, s psychologií pracovního prostředí, s otázkami motivace k práci, některými nežádoucími projevy v práci, které jsou důsledkem pracovního nasazení či pracovní náplně (pedagogy pracující s dětmi s postižením nevyjímaje) např. syndromem vyhoření, závislostí na práci nebo s problematikou nezaměstnanosti. Bude poukázáno zejména na evropský a český trh práce, zaměstnanost, zaměstnatelnost a problematické jedince na pracovišti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Kohoutek R., Štěpaník J. (2000). Psychologie práce a řízení. Brno VUT.
-
KOŠČO, J. a kol. (1987). Poradenská psychológia. Bratislava : SPN.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1998). Jak neztratit nadšení. Praha : Grada.
-
Nešpor, K. (2007). Návykové chování a závislost. Praha: Portál.
-
PUGNEROVÁ, M. (2006). Kapitoly z psychologie práce. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
PUGNEROVÁ, M. (2017). Kariérní poradenství I,II.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
PUGNEROVÁ, M. (2006). Profesionální orientace. Olomou : UP.
-
VENDEL, Š. (2008). Kariérní poradenství. Praha : Grada.
|