Předmět: Vývoj. psychologie se zaměřením na PV

« Zpět
Název předmětu Vývoj. psychologie se zaměřením na PV
Kód předmětu KPS/VYP@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Katrušáková Klára, Mgr.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata předmětu: Vývojová psychologie a její předmět, determinace psychického vývoje člověka, pojem vývojové změny, klasifikace vývojových změn. Procesy zrání a učení. Metody pro diagnostiku psychologických funkcí a procesů. Vývojová periodizace a zvláštnosti dětské psychiky. Vstup dítěte do školy, připravenost dítěte pro vstup do školy, školní zralost (fyzická, kognitivní, emoční a sociální). Nezralé dítě. Proces adaptace na školu. Psychologická charakteristika mladšího školního věku (tělesný, kognitivní, emocionální a sociální vývoj, učení a práce). Dětská kresba, diagnostika dětské kresby v předškolním věku, vývoj dětské kresby, význam dětského výtvarného projevu, důležitost přístupu pedagoga k výtvarnému projevu. Propojení na pedagogickou praxi: Praktické činnosti v rámci seminářů jsou vztahovány k pedagogické praxi (dětská kresba, kresebná kazuistika apod.).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student si osvojí poznatky z vývojové psychologie v kontextu předškolní edukace Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: využívat s porozuměním základní terminologii vývojové psychologie, vysvětlit souvislost vývojových zákonitostí a zvláštností psychiky v předškolním věku, vysvětlit s porozuměním vývojové zvláštnosti jednotlivých vývojových fází a vývojová specifika dětského výtvarného projevu diskutovat o tématech disciplíny s vyučujícími i mezi sebou

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizované vyd. Praha: Grada..
  • Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí.. Praha : Portál.
  • MATĚJČEK, Z.. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad,2017. ISBN 978-807429-797-7..
  • OAKLANDER, V. (2020). Třinácté komnaty dětské duše: tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie.. Praha: Portál.
  • PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
  • Pugnerová Michaela. (2019). Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada.
  • Říčan, P. (2004). Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. (2017). Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní