Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Balátová Kristýna, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předškolní věk ?dětská hra a vývoj kresebné činnosti, zvláštnosti dětské psychiky, adaptace na mateřskou školu. Mladší školní věk ? problematika školní zralosti, náročnost vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí. Nezralé dítě ve škole. Starší školní věk ? psychologická charakteristika dospívání, prepuberta, puberta Adolescence ? identita, sociální vztahy, profesní směřování, subkultura dospívajících Dospělost ? milníky mladší střední a pozdní dospělosti Stáří ? proces stárnutí přístupy k umírání a smrti, význam truchlení Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na Základy psychologie I, prohlubuje a rozšiřuje učivo, akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Zaměřuje se na významné aspekty a události v jednotlivých fázích vývoje, včetně fyzického, kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje. Důraz je kladen na významné milníky a proměny, které charakterizují každou periodu lidského života, a na vliv prostředí a genetiky na průběh vývoje. Cílem předmětu je seznámení studentů se základními teoretickými koncepcemi jednotlivých vývojových období člověka.
Student rozumí zvláštnosti dětské psychiky, vývoji hry a kresebné činnosti dětí. Student dokáže vysvětlit problematiku školní zralosti a připravenosti. Student dokáže analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. Student zná přístupy ke stáří, umírání a rozumí významu truchlení
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Aktivní účast v hodinách. Maximálně 2 absence za semestr. Při vícero absencí bude vyžadováno zpracování náhradního úkolu. Předmět bude ukončen písemným testem. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
|
Doporučená literatura
|
-
FABER, A., MAZLISH, E. (2012). Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak naslouchat, aby nám teenageři důvěřovali.. Brno: CPress.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizované vyd. Praha: Grada..
-
MACEK, P., LACINOVÁ, L. (2012). Vztahy v dospívání..
-
PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
-
POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, Iva. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada.
-
ŘÍČAN, Pavel. (2021). Cesta životem: vývojová psychologie. 4.. Praha: Portál.
-
VÁGNEROVÁ, Marie a LISÁ, Lidka. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné.. Karolinum.
|