Předmět: Seminář z vývojové psychologie

« Zpět
Název předmětu Seminář z vývojové psychologie
Kód předmětu KPS/VVP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Balátová Kristýna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předškolní věk ?dětská hra a vývoj kresebné činnosti, zvláštnosti dětské psychiky, adaptace na mateřskou školu. Mladší školní věk ? problematika školní zralosti, náročnost vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí. Nezralé dítě ve škole. Starší školní věk ? psychologická charakteristika dospívání, prepuberta, puberta Adolescence ? identita, sociální vztahy, profesní směřování, subkultura dospívajících Dospělost ? milníky mladší střední a pozdní dospělosti Stáří ? proces stárnutí přístupy k umírání a smrti, význam truchlení Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět navazuje na Základy psychologie I, prohlubuje a rozšiřuje učivo, akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Zaměřuje se na významné aspekty a události v jednotlivých fázích vývoje, včetně fyzického, kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje. Důraz je kladen na významné milníky a proměny, které charakterizují každou periodu lidského života, a na vliv prostředí a genetiky na průběh vývoje. Cílem předmětu je seznámení studentů se základními teoretickými koncepcemi jednotlivých vývojových období člověka.
Student rozumí zvláštnosti dětské psychiky, vývoji hry a kresebné činnosti dětí. Student dokáže vysvětlit problematiku školní zralosti a připravenosti. Student dokáže analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. Student zná přístupy ke stáří, umírání a rozumí významu truchlení
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Aktivní účast v hodinách. Maximálně 2 absence za semestr. Při vícero absencí bude vyžadováno zpracování náhradního úkolu. Předmět bude ukončen písemným testem. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
Doporučená literatura
  • FABER, A., MAZLISH, E. (2012). Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak naslouchat, aby nám teenageři důvěřovali.. Brno: CPress.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizované vyd. Praha: Grada..
  • MACEK, P., LACINOVÁ, L. (2012). Vztahy v dospívání..
  • PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
  • POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, Iva. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada.
  • ŘÍČAN, Pavel. (2021). Cesta životem: vývojová psychologie. 4.. Praha: Portál.
  • VÁGNEROVÁ, Marie a LISÁ, Lidka. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné.. Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní