Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět a poslání pedagogické psychologie. Učení, typy učení. Styly učení, podstata, geneze, diagnostika, intervence. Motivace v pedagogických situacích, motivační činitelé a možnosti ovlivňování učební. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Hodnocení ve škole. Tvořivost, tvořivý způsob vyučování, tvořivý žák. Nadaný žák a práce s nadanými žáky. Školní úspěšnost a neúspěšnost. Školní třída, agrese ve školní třídě a její příčiny. Poznámka: vyučující si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, popsat podstatu, genezi, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení, porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení, vymezit pojem tvořivost žáka a vysvětlit vztah tvořivosti k inteligenci a učebnímu procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Písemný test
Aktivní participace studenta ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., Mareš, J. (2003). Psychologie pro učitele. Praha, Portál.
-
Fasnerová, M. (2014). Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. Olomouc : UP.
-
Fasnerová, M. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní.
-
Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
HONZÁK, R. Strach, tréma, úzkost a jak je zvládat.
-
KEOGH. B. Temperament ve třídě.
-
Krejčířová, D., & Langmeier, J. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
LEMROVÁ, Soňa; KAVKOVÁ, Veronika; PUGNEROVÁ, Michaela; DOBEŠOVÁ CAKIRPALOGLU, Simona. (2024). Pedagogická psychologie. Praha: Grada.
-
PUGNEROVÁ, M., DUŠKOVÁ, I., PŘECECHTĚLOVÁ, J. (1999). Kresbou se připravujeme na psaní. Pracovní listy k rozvoji grafomotoriky.. Prostějov.
-
PUGNEROVÁ, M., DUŠKOVÁ, I., PŘECECHTĚLOVÁ, J. (1999). Připravujeme na školu hrou. Pracovní listy k rozvoji grafomotoriky, myšlení a matematických představ.. Prostějov.
-
Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host -vydavatelství s.r.o.
-
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka et al. Přehled vývojové psychologie.3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 189 s. Studijní texty. ISBN 978-80-244-2433-0.
|