Předmět: Psychologie krizových situací

« Zpět
Název předmětu Psychologie krizových situací
Kód předmětu KPS/VPK@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hájek Radka, Mgr.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení krize. Kritické stavy vedoucí ke krizi. Tranzitorní krize. Úloha osobnosti při vzniku krizí. Úloha emocí při vzniku krizí. Pojem krizové intervence. Postupy při zvládání krizové intervence. Typologie krizových stavů. Teorie krizových stavů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. identifikovat činitele vedoucí ke kritickému stavu v rodině 2. znát postupy jednání s osobami v krizi 3. vyjmenovat faktory, které mohou vyvolat krizi 4. znát pojem krizová intervence 5. znát moderující proměnné, které mohou ovlivňovat nástup krize
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti krizové intervence. Student zná mechanismus vzniku krize. Student zná techniky práce s krizí a umí je využít v praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Přítomnost na 80% výuky Samostudium materiálů z Moodle dostupný pod zkratkou předmětu Vypracování zadaných úkolů Aktivní účast v hodinách ISP: upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
Doporučená literatura
  • Baštecká, B. (2005). Terénní krizová práce. Praha: Grada.
  • Baštecká, B. (2001). Základy klinické psychologie. Praha : Portál.
  • Cungi, Ch. (2001). Jak zvládat stres. Praha: Portál.
  • KASTOVÁ, V. (2000). Krize a tvořivý přístup k ní: typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Praha: Portál.
  • Knoppová, D. a kol. (1996). Telefonická krizová intervence ? Linka důvěry. Praha:Remedium.
  • Kübler-Rossová M. (1993). O smrti a umírání.. Turnov: Arica.
  • Porterfieldová, M. K. (1998). Jak se vyrovnat s následky traumatu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Praško, J. a kol. (2003). Stop traumatickým vzpomínkám. Praha: Portál.
  • Stelzer, J., Chytilová, L. (2007). První pomoc pro každého. Praha: Grada.
  • Šmolka, P., Mach, J. (1999). Když vás trápí někdo blízký. Praha: Portál.
  • Špatenkova N. (2011). Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada.
  • Vodáčková a kol. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní