Cíle: Předmět navazuje na Základy psychologie I, prohlubuje a rozšiřuje učivo, akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . Pochopit zvláštnosti dětské psychiky, vývoj hry a kresebné činnosti dětí. . Vysvětlit problematiku školní zralosti. . Analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. . Vysvětlit přístupy ke stáří, umírání a pochopit význam truchlení. Témata: Raná vývojová období se zaměřením na dětskou hru a vývoj kresebné činnosti, zvláštnosti dětské psychiky. Problematika školní zralosti, náročnost vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí. Nezralé dítě ve škole. Psychologická charakteristika dospívání ? prepuberta, puberta, adolescence. Identita, sociální vztahy, profesní směřování, subkultura dospívajících. Stáří, umírání a smrt, přístupy k umírání a smrti, význam truchlení Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
-
CLARKE, A., CLARKE, A. Human resilience: a fifty years quest..
-
ČÍŽKOVÁ , J. a kol. (2001). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : PdF UP.
-
FABER, A., MAZLISH, E. (2012). Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak naslouchat, aby nám teenageři důvěřovali.. Brno: CPress.
-
Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
-
Macek, P. (1999). Adolescence.. Praha: Portál.
-
MACEK, P., LACINOVÁ, L. (2012). Vztahy v dospívání..
-
PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
-
Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
-
Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
-
PUGNEROVÁ, M., DUŠKOVÁ, I. (2018). Z předškoláka školákem.. Praha: Grada publishing. .
-
Špatenková, N. (2013). Gerontagogika: studijní text pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
TYRLÍK, M. (2012). Zátěž v adolescenci..
-
UŽDIL, Jaromír. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte.. Praha: Portál.
|