Předmět: Seminář z vývojové psychologie

« Zpět
Název předmětu Seminář z vývojové psychologie
Kód předmětu KPS/TVP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Balátová Kristýna, PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Předmět navazuje na Základy psychologie I, prohlubuje a rozšiřuje učivo, akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . Pochopit zvláštnosti dětské psychiky, vývoj hry a kresebné činnosti dětí. . Vysvětlit problematiku školní zralosti. . Analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. . Vysvětlit přístupy ke stáří, umírání a pochopit význam truchlení. Témata: Raná vývojová období se zaměřením na dětskou hru a vývoj kresebné činnosti, zvláštnosti dětské psychiky. Problematika školní zralosti, náročnost vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí. Nezralé dítě ve škole. Psychologická charakteristika dospívání ? prepuberta, puberta, adolescence. Identita, sociální vztahy, profesní směřování, subkultura dospívajících. Stáří, umírání a smrt, přístupy k umírání a smrti, význam truchlení Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • CLARKE, A., CLARKE, A. Human resilience: a fifty years quest..
  • ČÍŽKOVÁ , J. a kol. (2001). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : PdF UP.
  • FABER, A., MAZLISH, E. (2012). Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak naslouchat, aby nám teenageři důvěřovali.. Brno: CPress.
  • Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
  • Macek, P. (1999). Adolescence.. Praha: Portál.
  • MACEK, P., LACINOVÁ, L. (2012). Vztahy v dospívání..
  • PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
  • Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
  • Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
  • PUGNEROVÁ, M., DUŠKOVÁ, I. (2018). Z předškoláka školákem.. Praha: Grada publishing. .
  • Špatenková, N. (2013). Gerontagogika: studijní text pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • TYRLÍK, M. (2012). Zátěž v adolescenci..
  • UŽDIL, Jaromír. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní