Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/TPPS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogická psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata, která mohou být rozvíjena do různých směrů (předmět ped. psychologie, metody, psychologie motivace, psychologie emocí, ps. učení, ps. výchovy, ps. učiva, opakování, transfer, hodnocení a známkování apod.)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studijní předmět je zaměřen na oblasti, které lze využít ve školních nebo výchovných zařízeních. Zabývá se základními aspekty forem učení (druhy učení, transfer, opakování apod.), motivací, tvořivostí, zkoušení a známkování žáků, šikany, modifikace chování žáků. V rámci seminářů si mohou studenti procvičit některé techniky asertivity, tvořivosti a zvládání nežádoucího chování žáků a třídy. Důraz je také kladen na řízený rozhovor s dítětem na daná témata.
Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a zvyšování jeho efektivity.
Předpoklady
Poznatky ze základních psychologických disciplín, zejména obecné a vývojové psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • ROGERS,C.R., FREIBERG,H.J. (1998). Sloboda učiť sa. Bratislava : Persona.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní