Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
-
Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata, která mohou být rozvíjena do různých směrů (předmět ped. psychologie, metody, psychologie motivace, psychologie emocí, ps. učení, ps. výchovy, ps. učiva, opakování, transfer, hodnocení a známkování apod.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studijní předmět je zaměřen na oblasti, které lze využít ve školních nebo výchovných zařízeních. Zabývá se základními aspekty forem učení (druhy učení, transfer, opakování apod.), motivací, tvořivostí, zkoušení a známkování žáků, šikany, modifikace chování žáků. V rámci seminářů si mohou studenti procvičit některé techniky asertivity, tvořivosti a zvládání nežádoucího chování žáků a třídy. Důraz je také kladen na řízený rozhovor s dítětem na daná témata.
Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a zvyšování jeho efektivity.
|
Předpoklady
|
Poznatky ze základních psychologických disciplín, zejména obecné a vývojové psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
-
Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
-
ROGERS,C.R., FREIBERG,H.J. (1998). Sloboda učiť sa. Bratislava : Persona.
|