Předmět navazuje na Základy psychologie I, prohlubuje a rozšiřuje učivo, akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Pochopit zvláštnosti dětské psychiky, vývoj hry a kresebné činnosti dětí. - Vysvětlit problematiku školní zralosti. - Analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. - Vysvětlit přístupy ke stáří, umírání a pochopit význam truchlení. Témata: Raná vývojová období se zaměřením na dětskou hru a vývoj kresebné činnosti, zvláštnosti dětské psychiky. Problematika školní zralosti, náročnost vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí. Nezralé dítě ve škole. Psychologická charakteristika dospívání - prepuberta, puberta, adolescence. Identita, sociální vztahy, profesní směřování, subkultura dospívajících. Stáří, umírání a smrt, přístupy k umírání a smrti, význam truchlení
|
-
CLARKE, A., CLARKE, A. Human resilience: a fifty years quest..
-
ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (1999). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : VUP.
-
FABER, A., MAZLISH, E. (2012). Jak mluvit, aby nás teenageři poslouchali, jak naslouchat, aby nám teenageři důvěřovali.. Brno: CPress.
-
Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
-
Macek, P. (1999). Adolescence.. Praha: Portál.
-
MACEK, P., LACINOVÁ, L. (2012). Vztahy v dospívání..
-
Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
-
Špatenková, N. (2012). Poradenství pro pozůstalé. Principy, proces, metody.. Praha: Grada.
-
TYRLÍK, M. (2012). Zátěž v adolescenci..
-
Uždil, J. (1980). Čáry, klikyháky, paňáci a auta. SPN Praha.
|