Vyučující
|
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Vaculčíková Sedláčková Zuzana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je teoretické přiblížení problematiky oblasti sociální psychologie a praktické osvojení dovedností v sociální interakci. Záměrem předmětu je rovněž naučit studenty reflektovat problémy vznikající v interakci člověka a společnost s využitím psychologie, kromě toho však i pochopení osobnosti dítěte z hlediska dynamiky lidského sociálního chování a sociálního začlenění. Sociální patologie seznamuje se společenskými jevy, které bývají uváděné jako nežádoucí či nepřijatelné. Studentům bude prezentován přehled základních pojmů a přístupů, které budou dále diskutovány a problematizovány. Zvláštní důraz bude kladen na problematiku rizikového chování u dětí a mladistvých a jevy související s rodinným a školním prostředím. Obsah Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1Vznik sociální psychologie a vymezení jejího předmětu. (Zdroje vzniku sociální psychologie: masové jevy, dav, snaha propojení poznatků psychologie a sociologie). 2Sociální inteligence. (Abstraktní inteligence, její koncepce. Praktická inteligence, sociální inteligence, personální inteligence). Základní pravidla pro jednání s lidmi, pravidla při vzteku. Jak reagovat na rozčílené jedince. 3Malá sociální skupina. (Vymezení malé sociální skupiny. Její základní funkce. Třídění podle různých kritérii. Pozice, role, status). Dynamika malé sociální skupiny. Skupinové normy, soudržnost a konformismu. Tenze v malé sociální skupině. Komunikační sítě. Vůdcovství ve skupině z hlediska vychovatele a učitele. 4Komunikace. (Základní aspekty verbální komunikace. Styly komunikace. Komunikace typická pro muže a komunikace typická pro ženy). 5Problematika manipulace. (Neverbální komunikace. Anatomie setkání lidí. Vnější vzhled. Distanční pásma, podávání rukou, způsoby sezení a stání atd. Pravidla úspěšné řeči těla). Agrese a agresivita. (Agrese a její druhy. Biologické předpoklady agrese. Sociální determinace agrese. Agrese a emoce, agrese a frustrace, sociální učení a agrese. Agrese a morálka. Agrese a média. Formy ospravedlňování agrese.) 6Konflikty a jejich druhy. Řešení konfliktů. Role při řešení konfliktů. Zásady zvládání konfliktu. Přístupy ke konfliktům. Strategie vyjednávání. 7Postoje a jejich změny. (Vymezení pojmu postoj. Vnitřní skladba postoje. Druhy postojů. Postoje a hodnotové orientace. Vztah postojů a chování. Vytváření a změny postojů). Přesvědčování (persuáze). 8Sociální patologie jako vědní disciplína. Teorie sociálních deviací. Obecná charakteristika sociálních deviací a jejich třídění. 9Sociálně negativní jevy (nezaměstnanost, rozvodovost, populační nerovnováha, bezdomovectví), jejich charakteristika. 10Asociální jevy a jejich charakteristika (šikana, extrémistická hnutí, sekty, poruch chování ap.). Kriminalita (pojem, vývoj a aktuální stav u nás, druhy, trestná činnost dětí). 11Sebevražednost (charakteristika problému, vývoj a aktuální stav u nás, formy, sebevražednost dětí a mládeže). 12Závislosti (obecná charakteristika, fáze utváření, typologie) 13Problematika prevence a terapie sociálních deviací (typy prevence, formy a možnosti prevence a terapie) Propojení na pedagogickou praxi: Výuka a praktická cvičení budou probíhat s akcentací na propojení jednotlivých témat sociální psychologie s pedagogickou praxí.
Porozumění vlivu jedince na skupinu a naopak. Prohloubení schopnosti kriticky přemýšlet nad vědeckými a pseudovědeckými poznatky. Rozšíření repertoáru možností, jak působit na druhé lidi (např. na školní kolektiv) a jak rozpoznat a ubránit se manipulaci. Schopnost rozpoznat a mírnit následky předsudků. Schopnost řešit efektivně méně závažné konflikty mezi lidmi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
ISP - upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující.
|
Doporučená literatura
|
-
Cialdini, R. B. (2012). Vliv. Síla přesvědčování a manipulace. Praha: Bizbooks..
-
De VITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
-
De VITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. 978-80-247-2018-0..
-
HARRINGTON, A.:. Moderní sociální teorie. Praha: Portál 2006..
-
HAYESOVÁ, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha : Portál.
-
Hayesová, N. (2013). Základy sociální psychologie. Praha, Portál.
-
HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
-
HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9..
-
Hermochová, Soňa. (2006). Teambuilding.
-
HEWSTONE, M.? STROEBE, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Praha, Portál.
-
Hrčka, M. (2001). Sociální deviace. Praha, Sociální nakladatelství.
-
Kolář, M.. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997..
-
Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (2001). aplikovaná sociální psychologie III.. Praha.
-
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál 1998..
-
MÜHLPACHR, P. (2001). Sociální patologie. Brno.
-
Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
-
Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi.. Praha, Portal.
-
Vybíral, Z. (2003). Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál.
-
Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.
|