Předmět: Pedagogická psychologie 2

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie 2
Kód předmětu KPS/SG2@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . charakterizovat osobnost žáka a učitele v procesu vzájemné interakce . používat postupy sebereflexe a sebehodnocení ke svému profesnímu rozvoji . specifikovat možnosti diagnostiky zvláštností a individuálních rozdílů u žáků . rozpoznat projevy šikany a agresivního chování, aplikovat vhodné způsoby prevence a intervenčních zásahů . porozumět procesům skupinové dynamiky školní třídy a jejího klimatu . aktivně přistupovat k řešení náročných výchovných situací ve škole (na pracovišti). Témata: Osobnost učitele a žáka ve vzájemné interakci a očekávání. Žáci nadaní a talentovaní. Školní úspěšnost a neúspěšnost. Zvláštností psychického vývoje dětí motoricky, smyslově a sociálně znevýhodněných. Možnosti psychologické intervence, s důrazem na minimalizaci negativních dopadů. Školní třída jako malá sociální skupina. Psychosociální klima školní třídy a způsoby jeho zjišťování. Spolupráce a prosociální chování. Náročné výchovné situace ve školním prostředí. Agrese a šikana. Postupy ovlivňující nežádoucí chování žáků. Učitel a jeho profesní vývoj. Sebereflexe v profesi učitele. Učitel a zvládání zátěže.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • EGGEN, P., KAUCHAK, D. Educational psychology.
  • Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie.
  • Hříbková, L.. (2009). Nadání a nadaní.. Praha: Grada.
  • Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. 1.vyd. Praha: Portál..
  • Kusák, P.; Dařílek, P. (2000). Pedagogická pschologie - A. Olomouc.
  • Kusák, P.; Dařílek, P. (2000). Pedagogická psychologie - B. Olomouc.
  • MAREŠ, J. Klima školní třídy: dotazník pro žáky.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
  • Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
  • SMÉKALOVÁ, E. Vybrané otázky z pedagogické psychologie pro psychology.
  • Vacek, P. (2011). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní