Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, . charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, . popsat podstatu, genezi, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení . porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení. . vymezit pojem tvořivost žáka a vysvětlit vztah tvořivosti k inteligenci a učebnímu procesu. Témata: Předmět a poslání pedagogické psychologie. Proces učení, definice, typy učení. Styly učení ? podstata, geneze, diagnostika, intervence. Psychologické aspekty obsahu učiva. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva. Motivace v pedagogických situacích, typy motivace. Motivační činitelé, možnosti ovlivňování učební motivace. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Tvořivost, tvořivý způsob vyučování, tvořivý žák.
|
-
Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha.
-
Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
-
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie.
-
Hříbková, L.. (2008). Nadání a nadaní.. Grada.
-
Kusák, P.; Dařílek, P. (2000). Pedagogická pschologie - A. Olomouc.
-
Kusák, P.; Dařílek, P. (2000). Pedagogická psychologie - B. Olomouc.
-
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
-
ŘÍČAN, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál.
-
Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
-
SLAVIN, R. E. (2000). Educational psychology: theory and practice. Boston: Allyn and Bacon.
-
SMÉKALOVÁ, E. Vybrané otázky z pedagogické psychologie pro psychology.
-
ŠMELOVÁ, Eva et al. Pre-school education in the context of curriculum: children's readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Poland..
-
Vacek, P. (2011). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové.
|