Předmět: Pedagogická psychologie 1

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie 1
Kód předmětu KPS/SG1@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, . charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, . popsat podstatu, genezi, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení . porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení. . vymezit pojem tvořivost žáka a vysvětlit vztah tvořivosti k inteligenci a učebnímu procesu. Témata: Předmět a poslání pedagogické psychologie. Proces učení, definice, typy učení. Styly učení ? podstata, geneze, diagnostika, intervence. Psychologické aspekty obsahu učiva. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva. Motivace v pedagogických situacích, typy motivace. Motivační činitelé, možnosti ovlivňování učební motivace. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Tvořivost, tvořivý způsob vyučování, tvořivý žák.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha.
  • Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie.
  • Hříbková, L.. (2008). Nadání a nadaní.. Grada.
  • Kusák, P.; Dařílek, P. (2000). Pedagogická pschologie - A. Olomouc.
  • Kusák, P.; Dařílek, P. (2000). Pedagogická psychologie - B. Olomouc.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
  • ŘÍČAN, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál.
  • Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
  • SLAVIN, R. E. (2000). Educational psychology: theory and practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • SMÉKALOVÁ, E. Vybrané otázky z pedagogické psychologie pro psychology.
  • ŠMELOVÁ, Eva et al. Pre-school education in the context of curriculum: children's readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Poland..
  • Vacek, P. (2011). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní