Vyučující
|
-
Kvapilová Barbora, Mgr.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Křížová Janka, Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět nabízí přehled základních poznatků z oblasti stresu a duševní hygieny. Zdůrazňuje význam uplatňování pravidel duševní hygieny v oblasti profesního i osobního života. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vysvětlit základní pojmy (duševní hygiena, duševní zdraví, stres, stresor, syndrom vyhoření, coping aj.), . rozlišit hlavní stresory, . diagnostikovat příznaky stresu a syndromu vyhoření, . volit adekvátní copingové strategie, . realizovat účinná preventivní opatření v profesní praxi i osobním životě. Témata: Duševní hygiena a její význam, duševní zdraví, stres, stresory se zaměřením na školní prostředí, stresové reakce, copingové strategie, důsledky dlouhodobého stresu, syndrom vyhoření, prevence stresu a syndromu vyhoření v oblasti pracovní i mimopracovní v dimenzi osobní, sociální i institucionální.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie.
-
HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření.
-
KEBZA, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví 80-200-1307-5. Praha : Academia.
-
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha : Státní zdravotní ústav.
-
Kliment, P. Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajícíh profesích. Olomouc: UP..
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
-
Musil, J. (2010). Psychologická a výchovná poradna.
-
Musil, J. Stres, syndrom vyhoření a mentálně hygienická optima v dynamice lidského sociálního chování.
-
Novák, T., & Capponi, V. (2003). Sám sobě psychologem. Praha: Grada.
-
Tichá I. Psychologie zdraví.
-
Urbanovská, E. Psychologie zdraví.
-
Urbanovská, E. Škola, stres a adolescenti.
|