Předmět: Psychology for teachers 1

« Zpět
Název předmětu Psychology for teachers 1
Kód předmětu KPS/QPS1@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvapilová Barbora, Mgr.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
In the course, students learn about the basic psychological concepts included in the terminological system of general psychology. The course defines relevant psychological specializations, mental processes (cognitive, emotional, volitional), and basic psychological methods. Focus will be on the most significant developmental concepts and developmental stages. The whole course is underpinned by research-based and practical knowledge of current psychology. Emphasis is also on practical applicability of the knowledge in the context of helping professions. Topics: Terminological system of current general psychology. The evolution of psychology and contemporary perspectives, Cognitive processes (thinking, attention, perception, imagination, memory). Learning. Emotions. Motivation. Psychological methods. Definition of developmental psychology, basic concepts (maturation, learning, development, developmental change, etc.). Core psychological concepts (Piaget, Erikson, Kohlberg). Stages of development (early age, preschool age, school age, adolescence, adulthood, old age).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Erikson, E.H. (1994). Identity and the life cycle.
  • Gillibrand R., Lam V., O´Donnell V.L. (2016). Developmental psychology.
  • Hoeksema S.N. (2014). Atkinson and Hilgard´s Introduction to Psychology.
  • Mangal, S. K. (2009). General Psychology. Sterling.
  • Miller, P.H. (2016). Theories of Developmental Psychology.
  • Mohanty, G. (2015). A Textbook of general psychology.
  • Sheldon, B. Developmental Psychology for the Helping Professions..
  • Slater, A. (2017). Introduction to Developmental Psychology.
  • Slater, A.M., Quinn, P.C. (2012). Developmental Psychology -revisiting the classical studies..
  • Sternberg, R.J., Sternberg, K. (2015). Cognitive psychology.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): English Language for Education (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní