Vyučující
|
-
Mištová Šárka, Mgr.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, . charakterizovat pojetí osobnosti dítěte předškolního věku a porozumět problematice determinace osobnosti, . porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti dítěte předškolního věku (psychické procesy a stavy), . pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti dítěte v předškolním věku a jejich vztah k volním procesům, . pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti, . vysvětlit důležitost procesu socializace dítěte předškolního věku, . charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, . popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po mladší školní věk až adolescenci. Témata: Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii, vývojová psychologie. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání.). Zvláštnosti dětské psychiky a dětská kresba. Školní zralost a připravenost pro školu. Diagnostika školní zralosti a připravenosti. Problematika odkladu školní docházky. Kritéria školní zralosti. Základní psychické potřeby.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní a nezprostředkovaná participace studenta na kontaktní výuce v rámci seminářů. Aktivní zapojení při interaktivních technikách, dodržování pravidel bezpečného a důvěrného prostředí. Aktivní účast na seminářích, minimální účast 90% - studentům bude tolerována neúčast v jedné výukové jednotce, netýká se závěrečné výukové jednotky (semináře), kde probíhá závěrečná reflexe absolvovaných seminářů. V případě, že je předmět koncipován jako bloková výuka, stále platí požadavky, osobní a aktivní účast ve výuce. U studentů s ISP bude upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Fasnerová, M. (2014). Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. Olomouc : UP.
-
Fasnerová, M. (2012). Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc.
-
HONZÁK, R. Strach, tréma, úzkost a jak je zvládat.
-
KEOGH. B. Temperament ve třídě.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
-
PUGNEROVÁ, M., DUŠKOVÁ, I., PŘECECHTĚLOVÁ, J. (1999). Kresbou se připravujeme na psaní. Pracovní listy k rozvoji grafomotoriky.. Prostějov.
-
PUGNEROVÁ, M., DUŠKOVÁ, I., PŘECECHTĚLOVÁ, J. (1999). Připravujeme na školu hrou. Pracovní listy k rozvoji grafomotoriky, myšlení a matematických představ.. Prostějov.
-
Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host -vydavatelství s.r.o.
-
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka et al. Přehled vývojové psychologie.3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 189 s. Studijní texty. ISBN 978-80-244-2433-0.
|