Hlavní témata předmětu: Předmět a poslání pedagogické psychologie. Proces učení, definice, typy učení, zákony učení. Psychologické aspekty obsahu učiva. Motivace v pedagogických situacích. Motivační činitelé, možnosti ovlivňování učební motivace. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Osobnostní dispozice a jejich vliv na úspěšnost žáka, školní úspěšnost a neúspěšnost. Sebepojetí žáka a činitelé utvářející sebepojetí žáka. Atribuce, faktory ovlivňující atribuci, atribuční tendence a styly a jejich vliv na výkon žáka. Školní třída jako malá sociální skupina. Agrese a šikana. Sociální chování a sociální dovednosti ovlivňující vztah učitele a žáka. Náročné výchovné situaceve školním prostředí. Tvořivost, tvořivý způsob vyučování, tvořivý žák. Styly učení, podstata, diagnostika, intervence. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti si během přednášek a seminářů ověří teoretické znalosti z oblasti pedagogické psychologie. Zároveň bude výuka probíhat s akcentací na praktické propojení jednotlivých témat pedagogické psychologie s praxí v edukačním prostředí školy.
|
Student si osvojí poznatky z oblasti pedagogické psychologie v kontextu požadavků a nároků školských zařízení a povolání učitele (zejména v mateřské škole) s respektem na současné podmínky a proměny společnosti. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení, rozpoznat činitele utvářející vztah mezi žákem a učitelem, umět popsat postup diagnostického procesu při poznávání osobnosti žáka, charakterizovat psychosociální klima třídy a školy, popsat a znát metody zjišťování psychosociálního klima třídy, sociální chování. vymezit pojem tvořivost žáka a vysvětlit vztah tvořivosti k inteligenci a učebnímu procesu, popsat podstatu, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení.
|
-
BENDL, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha:Triton.
-
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Trioton,2011. ISBN 978-80-7387-432-2..
-
BENDL, S. (2005). Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha:Triton.
-
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
-
Čáp, J. (1997). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum.
-
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
-
Goetz, M. & Uhlíková P. ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. Příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele..
-
HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
-
JANOŠOVÁ, P. a kol. (2016). Psychologie školní šikany. Grada.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
-
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha:Portál.
-
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
-
Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí.. Praha : Portál.
-
Matějček, Z. (2007). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
-
MATĚJČEK, Z., POKORNÁ, M.. (1998). Radosti a strasti. Předškolní věk. Mladší školní věk. Starší školní věk.
-
Mertin, V., Gillernová, I. (2003). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
-
Míček, L. Zeman, Vl. (1997). Učitel a stres. Praha.
-
PEŠEK, R. (2017). Co často zajímá rodiče a učitele dětí s Aspergerovým syndromem. Praha: Pasparta Publishing.
-
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada.
-
ŘÍČAN, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál.
-
Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
-
URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1.. Praha: Grada.
-
VALIŠOVÁ, A. a kol. (2012). Autorita v edukační a sociální práci.. Pardubice: Univerzita Pardubice.
|