Předmět: Sociální psychologie

« Zpět
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu KPS/PSP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1Vznik sociální psychologie a vymezení jejího předmětu. (Zdroje vzniku sociální psychologie: masové jevy, dav, snaha propojení poznatků psychologie a sociologie). 2Sociální inteligence. (Abstraktní inteligence, její koncepce. Praktická inteligence, sociální inteligence, personální inteligence). Základní pravidla pro jednání s lidmi, pravidla při vzteku. Jak reagovat na rozčílené jedince. 3Malá sociální skupina. (Vymezení malé sociální skupiny. Její základní funkce. Třídění podle různých kritérii. Pozice, role, status). Dynamika malé sociální skupiny. Skupinové normy, soudržnost a konformismu. Tenze v malé sociální skupině. Komunikační sítě. Vůdcovství ve skupině z hlediska vychovatele a učitele. 4Komunikace. (Základní aspekty verbální komunikace. Styly komunikace. Komunikace typická pro muže a komunikace typická pro ženy). 5Neverbální komunikace. Anatomie setkání lidí. Vnější vzhled. Distanční pásma, podávání rukou, způsoby sezení a stání atd. Pravidla úspěšné řeči těla. 6Komunikace na sociálních sítích a její dopady na přímou mezilidskou komunikaci 7Agrese a agresivita. (Agrese a její druhy. Biologické předpoklady agrese. Sociální determinace agrese. Agrese a emoce, agrese a frustrace, sociální učení a agrese. Agrese a morálka. Agrese a média. Formy ospravedlňování agrese.) 8Konflikty a jejich druhy. Řešení konfliktů. Role při řešení konfliktů. Zásady zvládání konfliktu. Přístupy ke konfliktům. 9Strategie vyjednávání. 10Postoje a jejich změny. Vymezení pojmu postoj. Vnitřní skladba postoje. 11Druhy postojů. Postoje a hodnotové orientace. Vztah postojů a chování. Vytváření a změny postojů. 12Přesvědčování (Persuáze). 13Kriminalita (pojem, vývoj a aktuální stav u nás, druhy, trestná činnost dětí). Propojení na pedagogickou praxi: Výuka a praktická cvičení budou probíhat s akcentací na propojení jednotlivých témat sociální psychologie s pedagogickou praxí.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit sociálně psychologickou dimenzi různých situací, do kterých se člověk dostává v běžném životě . aplikovat metody sociální psychologie při analýze interpersonálních a skupinových procesů u různých věkových skupin a v různých situacích . aplikovat poznatky sociální psychologie na práci s rizikovými skupinami a jedinci . porozumět sociálním vlivům masmédií Témata: Analýza procesu sociální komunikace, komunikační dovednosti a strategie Rozvoj sociálních dovednosti a osobnostní růst prostřednictvím práce se skupinou. Sociální aspekty rodiny. Sociální aspekty mládeže a rizikových skupin. Masmédia a jejich vliv na jedince.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
ISP - upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující.
Doporučená literatura
  • DICKERSON, P. Social psychology.
  • DUNDELOVÁ, J. Aplikovaná sociální psychologie.
  • HARRINGTON, A.:. Moderní sociální teorie. Praha: Portál 2006..
  • Hayesová, N. (2013). Moderní sociální teorie.. Praha, Portál.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál 2011. 168 s. ISBN 978-80-7367-909-5..
  • Hermochová, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006..
  • Kolář,M. Skrytý svět šikanování na školách nebo od téhož autora Bolest šikanování.
  • Komárková, R.; Slaměník, I.; Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie 3.. Praha: Grada Publishing.
  • Matoušek,O.,Kroftová,A. (1998). Mládež a delikvence. Praha:Portál.
  • MYERS, P., G. Social psychology.
  • Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  • PAVLÍČKOVÁ, H. Social psychology.
  • Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi.. Praha, Portal.
  • Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vybíral Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha.
  • Výrost, J., Slaměník, I.:. Sociální psychologie - 2. přep. a roz. vyd. Praha, 2008.
  • Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní