Předmět: Poruchy psychického vývoje

« Zpět
Název předmětu Poruchy psychického vývoje
Kód předmětu KPS/PPV@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hájková Radka, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: * podat přehled o psychických odlišnostech a poruchách, které se objevují v dospělosti, orientovat se v základních ukazatelích, které signalizují specifické psychické poruchy, charakterizovat vybrané psychické poruchy u dospělých jedinců, odvodit rizikové faktory, které vyplývají z kontextu psychické poruchy Témata: Klasifikační manuály a přehled kategorií vybraných psychických poruch. Poruchy chování, vymezení, etiologie. Neurotické poruchy v dospělém věku, etiologie a možnosti intervence. Psychologická charakteristika vybraných neurologických onemocnění (DMO, epilepsie). Problémy spojené se životním stylem (zdravý životní styl, alkoholové a nealkoholové závislosti). Organické duševní poruchy, nejčastější duševní nemoci ve stáří. Traumatické poškození mozku a jeho následky

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • KARIKOVÁ,S. Základy patopsychológie detí a mládeže.
  • Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
  • KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
  • Matějček, Z. (1992). PSychologie nemocných a zdravotně postižených dětí.. Praha, H a H.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
  • Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie (4. vydání).. Praha: Grada.
  • Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., & Štech, S. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová M. (2001). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní