Vyučující
|
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Příprava vybraných témat. Rozprava nad tématy a praktické příklady. Metody individuální a interpersonální introspekce a reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit sociálně psychologickou dimenzi různých situací, do kterých se člověk dostává v běžném životě, . aplikovat metody sociální psychologie při analýze interpersonálních a skupinových procesů u různých věkových skupin a v různých situacích, . aplikovat poznatky sociální psychologie na práci s rizikovými skupinami a jedinci, . stanovit optimální podmínky, které podporují proces učení, . umět odvodit různé důsledky stylů učení, . porozumět vztahu úrovně motivace a výkonech v procesu učení, . navrhnout postupy, které umožní poznat rodinné prostředí žáka, . navrhnout konkrétní podobu sociometrické metody. Témata: Analýza procesu sociální komunikace, komunikační dovednosti a strategie. Rozvoj sociálních dovedností a osobnostní růst prostřednictvím práce se skupinou. Sociální aspekty rodiny. Sociální aspekty mládeže a rizikových skupin. Činitelé, kteří se podíleli na formování předmětu pedagogické psychologie-analýza. Způsoby poznávání stylů učení. Vzájemné vztahy paměťových procesů a procesů učení. Faktory podporující nebo inhibující motivaci učení. Metody poznávání žáka. Rodinné prostředí žáka a jeho vliv na školní výkony. Možnosti poznání vztahů mezi žáky v období školní docházky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích (cvičeních) - minimální účast pro absolutorium 90% celkového času výuky. Studentům bude tolerována neúčast v jedné výukové jednotce (45 ? 90 min.) - netýká se však výukových jednotek zaměřených na závěrečnou reflexi.
|
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., Mareš, J. (2003). Psychologie pro učitele. Praha, Portál.
-
DUNDELOVÁ, J. Aplikovaná sociální psychologie.
-
Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie.
-
Hříbková, L.. (2009). Nadání a nadaní.. Praha: Grada.
-
Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. 1.vyd. Praha: Portál..
-
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
-
Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
-
ŘÍČAN, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál.
-
Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
|