Předmět: Psychologie osobnosti žáka a diagnostika

« Zpět
Název předmětu Psychologie osobnosti žáka a diagnostika
Kód předmětu KPS/PODQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " pochopit celistvost a jedinečnost psychického života jedince, pochopit sepětí psychických jevů s jejich nositelem - konkrétním člověkem " získat přehled o přístupech k osobnosti dítěte v psychologii " uvědomit si složitost, komplexnost a celkovou dynamiku psychické regulace veškeré aktivity žáka a studenta Témata: Psychologie osobnosti a její postavení v rámci systému psychologických disciplín, determinace osobnosti. Přístupy ke studiu osobnosti s příklady (biologický, sociální, experimentální, psychometrický), psychologická diagnostika v práci učitele. Obsahový rozbor osobnosti žáka - oblast temperamentu, poznání, motivace a integrace. Příklady osobnostních typologií se zaměřením na dětský věk a dospívání. Problematika inteligence, příklady přístupů k jejímu posuzování, inteligenční potenciál v kontextu edukace. Oblast citů a jejich úloha v životě dítěte a dospívajícího, emoční inteligence a možnosti jejího rozvoje. Oblast sebepojetí, podstata a vývoj Já, resilience a její projevy, adaptace a seberegulace jedince ve vztahu ke školním situacím.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Blatný, M. a kol.. (2010). Psychologie osobnosti.. Grada.
  • Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing.
  • COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj.
  • Drapela, V. (1997). Přehled teorií osobnosti. Praha.
  • Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha.
  • In. Petrová, A. a kol. (2009). Vybrané kapitoly z psychologie člověka. Olomouc : UP.
  • Jedlička, R. Výchovné problémy s žáky.
  • JONES, G., MOORHOUSE, A. Jak získat psychickou odolnost.
  • Křivohlavý, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence a otázky na vrcholu života. Praha - Grada.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
  • MIKOVÁ, Š, STANG, J. Typologie osobnosti u dětí..
  • Mikšík, O. (1999). Psychologické teorie osobnosti. Karolinum, Praha.
  • Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
  • Paulík, K. (2010) Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada..
  • PEŠEK, R., PRAŠKO, J., ŠTÍPEK, P. Kognitivně behaviorální terapie v praxi.
  • Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Říčan, P. (1975). Psychologie osobnosti. Orbis, Praha.
  • SHAPIRO, E. I. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha.
  • Slaměník I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada.
  • Smékal V. (2002). Pozvání do psychologie osobnosti. Brno.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. A kol. Zvládání emočních problémů školáků.
  • Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha.
  • Svoboda, M. - Krejčířovas, D. - Vágnerová, M.:. Psychodiagnostika dětí a dospívajících.
  • ŠÍPKOVÁ, K. Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ..
  • VÁGNEROVÁ, M. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Karolinum.
  • ZUCKERMAN, M. Psychobiology of Personality.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní