Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Aktuální problémy psychologického výzkumu edukační reality u nás a v zahraničí. - Teorie učení a jejich komaparace. - Interindividuální rozdíly procesu učení. Inteligence, emoční inteligence. Kreativita. - Hlavní přístupy ke kognitivnímu vývoji. - Teoretické ukotvení stylů žákova učení. Vztah stylu žákova učení a efektivity edukačního procesu. - Motivační a emocionální faktory edukace. - Psychosociální aspekty edukační reality. - Psychosociální dopady nežádoucího chování na proces edukace. - Psychologické aspekty přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou v návaznosti na kompetence získané v magisterském studiu schopni hlouběji analyzovat psychologické aspekty edukačního procesu, vyvozovat závěry jako východiska pro utváření koncepcí optimalizace podmínek učení, sledovat výzkumné trendy v dané oblasti a implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat.
Absolvent získá kompetence - vysvětlit a vzájemně porovnat jednotlivé teorie učení a zhodnotit jejich přínos - analyzovat a vysvětlit spektrum individuálních rozdílů a věkových zvláštností procesu učení v příčinných souvislostech, - vyvozovat závěry jako východiska pro utváření koncepcí optimalizace podmínek učení, - analyzovat, porovnat a zhodnotit principy a metody edukačního přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí - postihnout aktuální trendy výzkumu psychologických aspektů edukační reality ve světě a zmapovat hlavní výzkumné problémy, - implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat.
|
Předpoklady
|
Student na základě poznatků osvojených ve výuce psychologických disciplin v rámci magisterského studia i na základě vlastních pedagogických zkušeností umí: - vysvětlit základy procesu učení, základní zákony učení, mechanismy a druhy učení, - objasnit základní determinační činitele procesu učení, - aplikovat do pedagogické praxe základní poznatky z obecné, vývojové, pedagogické a sociální psychologie v intencích publikací FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2010. ČÍŽKOVÁ-ŠIMÍČKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP, 2008, KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - A. Olomouc : UP, 2001.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
CROWL, T., K., KAMINSKI,S., PODELL,D.M. (1997). Educational psychology : Windows on teaching.. Madison.
-
ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
-
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů.. Praha.
-
STERNBERG, R. J. (2002). Kognitivní psychologie.. Praha.
-
WOOLFOLK, A. E. (2007). Educational psychology. Boston.
|