Předmět: Pedagogická psychologie 1

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie 1
Kód předmětu KPS/PEP1Q
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Směšná Eva, Mgr.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, " charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, " popsat podstatu, genezi, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení " porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení. " vymezit pojem tvořivost žáka a vysvětlit vztah tvořivosti k inteligenci a učebnímu procesu. Témata: Předmět a poslání pedagogické psychologie. Proces učení, definice, typy učení. Styly učení - podstata, geneze, diagnostika, intervence. Psychologické aspekty obsahu učiva. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva. Motivace v pedagogických situacích, typy motivace. Motivační činitelé, možnosti ovlivňování učební motivace. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Tvořivost, tvořivý způsob vyučování, tvořivý žák.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČÁP, J. (1980). Psychologie pro učitele. Praha : SPN.
  • DAŘÍLEK, P. a KUSÁK, P. (1998). Pedagogická psychologie - A.. Olomouc : VUP.
  • DAŘÍLEK,P.,KUSÁK,P. (1998). Pedagogická psychologie - B.. Olomouc : VUP.
  • Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie.
  • Hříbková, L.. (2008). Nadání a nadaní.. Grada.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  • Mareš Jiří. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  • ŘÍČAN, Pavel. S dětmi chytře a moudře: psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče.
  • SEDLÁČKOVÁ, D. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka.
  • SLAVIN, R. E. (2000). Educational psychology: theory and practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • SMÉKALOVÁ, E. Vybrané otázky z pedagogické psychologie pro psychology.
  • Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠMELOVÁ, Eva et al. Pre-school education in the context of curriculum: children's readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Poland..
  • Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vacek, P. (2011). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové.
  • WOOLFOLK, A. E. (2007). Educational psychology. Boston.
  • ZELINKOVÁ, O. (1994). Poruchy učení. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní