Předmět: Patopsychologie

« Zpět
Název předmětu Patopsychologie
Kód předmětu KPS/PAT@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata předmětu: Přístupy k vymezení normality a abnormality, integrita osobnosti, faktory resilience, salutogeneze, duševní zdraví - vymezení, prevence a jeho obnovení, adaptabilita a maladaptivní reakce ve vztahu ke škole či obecně novému prostředí. Psychická deprivace, neurotický vývoj u dětí, specifické školské poruchy, ADHD, poruchy chování, problematika inkluze. Vybrané aspekty psychologie zdraví a nemoci, psychologie lidské odolnosti, strategie zvládání náročných situací, psychologie rodiny, problematika psychické deprivace. Projevy psychické deprivace ve vztahu k věku. Normalita duševního života. Psychologický determinismus a jeho projevy. Problematika týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, poruchy příjmu potravy, neurologická onemocnění (epilepsie) a projevy v podmínkách základní školy, poruchy chování, příčiny vzniku. Propojení na pedagogickou praxi: Jednotlivá témata budou korespondovat s aktuální problematikou psychických obtíží objevujících se v prostředí běžné mateřské školy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vymezit obě psychologické disciplíny a vyvodit jejich vztah k ostatním oblastem psychologie, orientovat se ve vymezení normality a vysvětlit pojem abnormalita charakterizovat bio-psycho-sociální přístup k lidské psychice, systematizovat činitele ovlivňující zdraví a nemoc, charakterizovat reakce jedince na zátěžové situace a vyvodit protektivní faktory v kontextu zvládání stresu, charakterizovat vztahy učitel-žák, učitel-rodič, rodič-dítě, uplatnění psychologie-patopsychologie v prostředí školy a vyučovacího procesu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Kebza V. (2014). Psychologie ve zdravotnictví. Praha : Karolinum.
  • Orel, M. (2012). Psychopatologie. Praha: Grada Publishing.
  • PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
  • Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
  • PUGNEROVÁ, M, KVINTOVÁ, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada.
  • Tichá I. (2012). Psychologie zdraví 2. UP Olomouc.
  • Urbanovská, E. (2012). Psychologie zdraví.. Olomouc : UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní