Předmět: Patopsychologie

« Zpět
Název předmětu Patopsychologie
Kód předmětu KPS/PAP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, . charakterizovat obecné náhledy na lidskou normalitu, . porozumět a vysvětlit specifické psychické stavy, procesy a vlastnosti u nejfrekventovanějších druhů a postižení dětského věku, . porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy) v souvislosti s abnormalitou, . vysvětlit pojmy vážící se na problematiku psychické deprivace, . pochopit příčiny vzniku poruch chování v dětském věku, . pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují patologii v lidské psychice. Témata: Vymezení předmětu, hraniční disciplíny. Problematika normality a patologie. Determinace a prognóza patopsychologických jevů v dětském věku. Problematika psychické deprivace a možnosti její nápravy. Emoční obtíže (neurotické obtíže) v dětském věku. ADHD, projevy a náprava.Mentální retardace. Psychologická problematika poruch chování.Psychologické důsledky tělesného a smyslového postižení, problematika inkluze. Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • KOLUCHOVÁ, J. (1989). Přehled patopsychologie dítěte. I., II. díl.. Praha : SPN.
  • Kracík, J. (1984). Patopsychologie postiženého dítěte. Praha:Portál.
  • KURCINKA, Mary Sheedy. Problémové dítě v rodině a ve škole.
  • KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
  • PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
  • Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní