Předmět: Seminář z vývojové psychologie

« Zpět
Název předmětu Seminář z vývojové psychologie
Kód předmětu KPS/OVP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Balátová Kristýna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: . Raná vývojová období se zaměřením na dětskou hru a vývoj kresebné činnosti, zvláštnosti dětské psychiky. . Problematika školní zralosti, náročnost vstupu dítěte do školy, adaptace dítěte na školní prostředí. Nezralé dítě ve škole. . Psychologická charakteristika dospívání ? prepuberta, puberta, adolescence. Identita, sociální vztahy, profesní směřování, subkultura dospívajících. Stáří, umírání a smrt, přístupy k umírání a smrti, význam truchlení Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Předmět navazuje na Základy psychologie I, prohlubuje a rozšiřuje učivo, akcentuje využití poznatků vývojové psychologie v praxi. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . Pochopit zvláštnosti dětské psychiky, vývoj hry a kresebné činnosti dětí. . Vysvětlit problematiku školní zralosti. . Analyzovat období dospívání a vyvodit přístup k dospívajícím jedinci. . Vysvětlit přístupy ke stáří, umírání a pochopit význam truchlení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • CLARKE, A., CLARKE, A. Human resilience: a fifty years quest..
  • Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Možnosti, které čekají. Praha: Grada..
  • Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál..
  • PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
  • Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
  • PUGNEROVÁ, M., DUŠKOVÁ, I. (2018). Z předškoláka školákem.. Praha: Grada publishing. .
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • UŽDIL,J. (1998). Čáry, klikyháky,paňáci a auta. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní