Vyučující
|
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat problematiku patopsychologie a orientovat se v nejčastějších současných patopsychologických projevech, se kterými se mohou ve své budoucí pedagogické praxi setkat u dětí, příp. u jejich rodičů. Témata: Předmět patopsychologie, vztah k ostatním disciplínám, vymezení normality. Psychická deprivace, psychické potřeby dítěte, vnější a vnitřní podmínky deprivace, možnosti nápravy deprivace ? náhradní rodinná péče. Klasifikace základních patologických jevů, jejich výskyt, dopad na školní prostředí. Syndrom hyperaktivity ADHD (dříve LMD), charakteristika, možná náprava, přístup k dítěti s ADHD. Neurotické projevy v závislosti na věku, poruchy příjmu potravy. Poruchy CNS. Poruchy chování. Projevy závislosti na některých látkách ? alkoholové i nealkoholový drogy u mladistvých. Týrané a zneužívané dítě (syndrom CAN). Stres, jeho projevy, psychohygiena, relaxace. Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky na studenta: studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Comer, R. J. (2004). Abnormal psychology. New York: Worth Publishers.
-
PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
-
Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
-
PUGNEROVÁ, M, KVINTOVÁ, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada.
-
Říčan, P., Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Portál.
-
Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
|