Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývojová psychologie jako základní psychologická disciplína sleduje celoživotní vývoj člověka. Umožňuje orientaci v psychickém vývoji lidského jedince od prenatálního vývoje až ke stáří, včetně umírání. Vedle běžného popisu vývojových změn v jednotlivých fázích života, daný předmět poskytuje informace o vývojových zákonitostech a především o činitelích, kteří vývoj lidské psychiky ovlivňují.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámení s průběhem vývoje člověka od početí až po smrt, činitelé vývoje, vývojové modely a zákony. Psychologická charakteristika jednotlivých vývojových etap, vyvozování vývojových změn a hledání souvislostí s vnitřními a vnějšími podmínkami vývoje. Aplikace vývojového hlediska na oblast hry, kresby, řeči, specificky školské poruchy, lateralitu apod. V seminářích aktivní účast studentů při práci s poznatky, využití pozorování konkrétních dětí, sejmutí dvou dětských kreseb a jejich rozbor. Příklady využití psychologických poznatků v praxi: vést k porozumění psychice člověka a k dovednosti ji rozvíjet.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie a ontogeneze člověka
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
ČÍŽKOVÁ, J. a kol. (2008). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
|