Předmět: Psychický stres a duševní hygiena

« Zpět
Název předmětu Psychický stres a duševní hygiena
Kód předmětu KPS/NPSHP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Hlavsová Markéta, Mgr.
  • Křížová Janka, Mgr.
  • Směšná Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Psychohygiena se zabývá udržením, prohloubením nebo také znovuzískáním duševního zdraví a rovnováhy. Na současného člověka působí stále více stresových faktorů, které vyvolávají psychická i somatická onemocnění. Na nemoci způsobené právě těmito faktory umírá čím dál více lidí. Zdroje duševní hygieny poskytují dovednosti, kterak adekvátně zvládat častá citová vypětí, bránit se případným stresujícím zážitkům a situacím, které každodenní život přináší.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
V tomto studijním předmětu budou studenti seznámeni s pojmy stres, frustrace a konflikt, budou prezentovány druhy stresu, faktory ovlivňující vznik stresu zejména ve školních podmínkách. Dále budou seznámeni s postupy zvládání stresu. Předmět seznamuje se základními principy a pojmy duševní hygieny, aplikuje jejich užití do oblasti školství. Pozornost je věnována psychologickým otázkám stresu a jeho zvládání v podmínkách školy.
Studenti budou způsobilí k vysvětlení pojmů, definic a principů z oblasti psychologie stresu a duševní hygieny.
Předpoklady
Předpokládájí se základní znalosti psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • BEDRNOVÁ, E. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení. Praha : Fortuna.
  • CONTRADA, R. J. a A. BAUM. (2011). The handbook of stress science. New York.
  • DANZER, G. (2010). Psychosomatika. Praha.
  • GRAY, J. A. (1987). The psychology of fear and stress. Cambridge.
  • HENNIG, C., KELLER, G. (1996). Antistresový program pro učitele. Praha : Portál.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1994). Jak zvládat stres. Grada - Avicenum, Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2010). Pozitivní psychologie.. Praha.
  • KUNEŠ, D. (2009). Sebepoznání. Praha.
  • MARCUS, B.H. a L. H. FORSYTH. (2010). Psychologie aktivního způsobu života. Praha.
  • NADEAU, M. (2003). Relaxační hry s dětmi. Praha : Portál.
  • OXINGTON, K. V. (2005). Psychology of stress.. Nova.
  • PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H., PRAŠKOVÁ, J. a R. ZÁLESKÝ. (2004). Nadměrné obavy o zdraví. Praha.
  • VINAY, J. (2007). Stres a zdraví. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní